Community Badulina, Rainbow Terrace - Reisverslag uit Órgiva, Spanje van Jeanine - WaarBenJij.nu Community Badulina, Rainbow Terrace - Reisverslag uit Órgiva, Spanje van Jeanine - WaarBenJij.nu

Community Badulina, Rainbow Terrace

Door: jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

11 December 2014 | Spanje, Órgiva

De community bestaat uit 4 terrassen met oude olijf boomgaarden. 3 van de 4 terrassen hebben een andere eigenaar. De community heeft toestemming van de eigenaars om het land te gebruiken en te onderhouden, tenzij iemand t land wil kopen. 't Land hier is niet heel veel waard, omdat er weinig water door de vallei stroomt.

Melchior heeft er een grote camper staan, ernaast een gereedschapsbus, verderop een yurt en sinds kort een busje wat niet echt meer rijdt, dat we gebruiken als keuken bus. Verder is er de hout werkplaats van TomTom, waar elk jaar een aantal houten yurts worden gemaakt. Naast de hout werkplaats liggen oude auto onderdelen en is Melchior zn auto werkplaats. Er is een dans bubble met een dome structuur en een dansvloertje. Te klein om echt met veel mensen in te dansen, maar groot genoeg om met 3-4 koppels wekelijks tango-les in te hebben.

Er is een acequia (irrigatie) systeem in de vallei, waarbij iedereen die land heeft of land gebruikt recht heeft op een aantal uren water. Een deel van dit water slaan we op in een groot bassin, waarvandaan een slang naar een waterplek met kraantje loopt. Er is geen drinkwater en geen douche, de wc is een compost toilet buiten (het zogenaamde gat in de grond) met prachtig uitzicht over de vallei, er zijn geen gezamenlijke gebouwtjes of keuken oid. Je kunt t dus meer zien als kamperen in de natuur voor langere tijd.

Drinkwater vullen we in grote flessen in Lanjaron, een dorp verderop, waar goed en gratis bronwater uit de grond komt. Een douche kunnen we soms eens bij vrienden nemen en anders is de rivier vlakbij, of de kraan met irrigatie water. Er zijn ook cafeetjes waar je tegen betaling een douche kunt krijgen.

Elke donderdag is marktdag en komt iedereen uit de regio naar het stadje Orgiva toe om inkopen te doen en om de sociale contacten bij te houden. Wij gaan er tegen het einde van de markt heen, waar Melchior de marktkoopmannen kent en heel goedkoop een aantal kratten met groenten en fruit kan krijgen. Heerlijk vers fruit en groenten uit de regio, sinaasappels, appels, peren, mandarijnen, mango's, citroenen, papaya's, guave's, khaki's, cirrimoya's, avocado's, aardappel, zoete aardappel, komkommers, wortelen, uien, knoflook, paprika, courgette, tomaten, allerlei soorten noten en gedroogd fruit, en nog veel meer. We eten hier vooral rauw, fruit, groenten en noten, en af en toe eens pap of een gekookte maaltijd.

De brede community die de hele vallei behelst heet El Morreon, tevens de naam van de vallei. Het is een vallei waar een semi-droge rivier door stroomt en waarlangs een heel aantal terrassen liggen met olijfboomgaarden erop. Er wonen zo'n 100 mensen, waarvan sommigen t land waarop ze wonen hebben gekocht en anderen het in bruikleen hebben of pachten. Er staan vaak oude vervallen gebouwtjes op die gerestaureerd moeten worden als je t land koopt. Een deel van de mensen woont in deze gebouwtjes, een ander deel woont in caravans, campers (al dan niet nog rijdend), yurts, tipi's, domes, of andere zelfgebouwde bouwsels. De vallei en rivier komen uit op een grotere vallei met stromende rivier die uitkomt op een groot stuwmeer.

• 13 December 2014 - 22:32

Wim En Annelies:

Hoi Jeanine,

Fijn om weer wat van je te horen! We vroegen ons al een tijdje af hoe het toch met je zou gaan, omdat het lang duurde voor je weer schreef! Maar waarschijnlijk kan je niet zo makkelijk op internet.
    Je beschrijft de plek waar je woont heel mooi, maar hoe gaat het met jou? Kun je al een beetje wennen? Vind je het fijn daar?
    Je bent bijna jarig! Daar willen we je natuurlijk van harte mee feliciteren!!
    Jeanine, we wensen je alle goeds daar in Spanje, ook prettige feestdagen! We zullen je missen op Oudejaarsavond, maar horen vast via je ouders wel van je!
    Veel groeten van

Wim en Annelies

• 15 December 2014 - 14:22

Jorgje:

Hai Ninie,

Via deze weg van harte gefeliciteerd met je verjaardag vanuit een herfstachtig Tilburg.
    Bij jou zal het weer vast beter zijn.
    Ondanks dat we elkaar weinig zien is het wel erg leuk om via deze manier in contact met elkaar te blijven.

groetjes Jorgje en natuurlijk ook van Jurgen en Elke

Johanna en Kees

• 15 December 2014 - 21:59

Anja :

Lieve Jeanine,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik wens je alle goeds en een mooi nieuw jaar! Wat klinkt het goed zoals je nu leeft. Veel geluk, liefs Anja

• 17 December 2014 - 07:51

Jenneke:

Klinkt wel lekker, zoveel fruit. Ik hoop dat je je prettig bezig kunt houden. Groetjes, Jenneke

• 02 Januari 2015 - 23:34

Judy:

Hoi Jeanine,
    Een gelukkig 2015! Bedankt voor je berichtjes tot nu toe. Ben benieuwd hoe je de decembermaand hebt ervaren met je verjaardag, de kerst en jaarwisseling in Spanje. Ik zag op google maps dat je net onder de Sierra Nevada zit. Iik heb in 2000 een half jaar in Almeria (dorp Garucha) gewoond, ten oosten van de Sierra Nevada. Inderdaad een heel droog gebied in Spanje, maar ook prachtig die rauwe natuur. Ik heb alleen niet zo avontuurlijk gewoond als jij, heel gewoon in een appartement. Veel goeds voor de komende maanden toegewenst. Groetjes, ook van Pieter, Judy