Feestdagen - Reisverslag uit Órgiva, Spanje van Jeanine - WaarBenJij.nu Feestdagen - Reisverslag uit Órgiva, Spanje van Jeanine - WaarBenJij.nu

Feestdagen

Door: jeanine

16 Januari 2015 | Spanje, Órgiva

Ik heb n hele fijne verjaardag gehad. We hadden tijdelijk geen internet op het terras en dus zijn we de stad ingegaan naar het cafe Baraka. Dit cafe met Soefi-achtergrond, heeft heerlijke taarten, Arabische gerechten, chai-thee, schenkt geen alcohol en heeft internet via kabels ipv wifi. Het is op vrijdag dicht, omdat dat de gebeds dag is. Er is hier in Orgiva een grote Soefi-gemeenschap en moskee. Ik heb daar op mn verjaardag, mn verjaardags mail gelezen, heel fijn al die verjaardagswensen. En we hebben een grote pot chai en 3 grote stukken taart besteld en met de 5 vrienden die er waren gedeeld. 's Avonds hebben we met een fijne groep mensen rondom het centrale kampvuur gezeten. Ik had gedurende de hele week mensen uitgenodigd te komen en wat te eten, te drinken, muziek en een goed humeur mee te nemen. En dat werd een leuk feestje met muziek, lekker eten en fijne mensen.

Een paar dagen geleden hebben we hetzelfde recept herhaald voor Melchior die op 6 januari jarig was. Daar waren natuurlijk heel wat meer mensen, omdat hij hier al 4 jaar woont en half Orgiva kent. Alleen jammer dat hij zelf een beetje ziekig was.

Kerst in n warm land blijf ik gek vinden. Ik heb er een paar meegemaakt in Australie en Peru, maar t blijft gek, warm weer en kerstbomen. In dit gedeelte in Spanje wordt t niet heel uitgebreid gevierd en er was wel wat versiering in de straten en winkels, maar niet zoals in NL. Dus ik had eigenlijk maar heel weinig kerst stemming.
Op kerstavond hebben we Bhadjangs gezongen, mantra's waarvan de tekst zich een aantal keer herhaald. Kerstochtend heb ik in Satsang met Aisha doorgebracht. 's Avonds zijn we naar 2 totaal verschillende party's gegaan. De één was op het stuk land aan de andere kant van de weg, waar veel Engelsen wonen en waar ik ¾ van de mensen niet kende. We namen allemaal potluck wat te eten mee, vooral veel taarten. En er was de hele avond karaoke, haha lachen. Vooral de frog song, bom bom bom, ladiela, bom bom bom, ladiela, en dan in een fout kikkerpak iedereen mee zien te krijgen in t zingen. Onderbroekenlol.
Het andere feest was bij vrienden van de satsangs thuis, heel sereen. Ook zingen, maar dan met gitaar begeleiding van liedjes en mantra's. Fijne mensen die ik allemaal kende, veel knuffels, een aantal diepe gesprekken en haardvuur.
Op 2e kerstdag 's avonds gaf iemand gewoon haar wekelijkse workshop Sacred Voice and Body Work, waar ik weer heen ben geweest. Deze keer ook met een aantal Christmas Carrols.

De dagen tussen kerst en oud en nieuw was er een tango festival in Nerja in een hotel. Melchior en ik wilden daar heen gaan, maar daarvoor moest Melchior eerst een auto repareren. Dat duurde natuurlijk een dag langer dan gedacht, waardoor we t festival gemist hebben, jammer.
Nerja zelf ligt aan de kust en daar zijn een aantal mooie stranden in de buurt. Rond het buurdorpje Maro aan de kust zijn we bij vrienden, in hun raw food community op bezoek geweest. Daar hebben we ook 3 nachten geslapen en meegeholpen met oogsten. Deze community bestaat uit een aantal terrassen met avocado en cirrimoya bomen, in een vrij steile vallei die uitkomt aan zee. Ook deze community is een komen en gaan van mensen die bewust zijn van wat ze eten en daar ook willen leren over raw food eten. De meesten slapen in de open grotten, 2 pallets, matrasje erop, kastje ernaast, in de buitenlucht, koud als t waait, mooie plek om 's ochtends de zon op te zien komen vanuit zee.
De stranden hier bestaan voornamelijk uit stenen. Rond Nerja zijn een aantal zandstranden.
De dag voor oud en nieuw waren we met vrienden in Nerja en kwamen we op n plein een “live” concert tegen van een boyband. 16-18 Jarige jongens die dansen en zingen en dan een schare meisjes die gillend voor het podium staan. Haha, we hebben af en toe maar wat meegegild, gewoon voor de leuk.
Met Oud en Nieuw hebben we op een tarrasje buiten lekker gegeten samen. Daarna zijn we naar een stenig hippie strand gereden, waar een aantal leden van onze community stonden in hun campers. Samen zijn we zingend rond het kampvuur het nieuwe jaar ingegaan. Van een afstand konden we de lichtjes van de stad zien en het vuurwerk wat er werd afgestoken.
De dag na nieuwjaar zijn we de grotten van Nerja ingeweest. Een ontzettend toeristisch gebeuren waar ze met beton trappen en wandelwegen hebben aangelegd door de grotten, zodat je er zonder gids doorheen kunt lopen. De grotten zelf waren aan de ene kant prachtig en aan de andere kant dood, zonder druipend water, dus niet meer groeiend. Aan het eind van deze dag zijn we via Motril en de veel te grote uitputtende supermercado´s daar naar huis gereden.