Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu

Melbourne

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

22 November 2007 | Australië, Melbourne

Op vrijdagavond 9 november zijn we naar Williamstown geweest, een wijk aan de zee. We hebben daar met z'n vieren wat gegeten en wat rondgelopen in de haven van waaruit je een mooi uitzicht hebt op de binnenstad over het water heen.

Op zaterdagavond zijn Cornelie en ik eerst bij Clementine, een Nederlandse vriendin van haar, op de thee geweest. Daarna hebben we gegeten en een rondje gelopen door StKilda, een wijk aan de andere kant van de stad, ook aan de zee. We zijn daar langs een aantal jeugdhotels geweest om een aantal backpacker boekjes op te pikken, misschien staat er wel werk in.

Cornelie heeft me zondag 11 november meegenomen de stad in met de trein die vanuit Yarraville, een wijk met klein centrumpje op loopafstand van haar huis. We hebben een heel eind gewandeld langs de Yarrariver. Deze rivier stroomt door de stad, langs het centrum en mondt uit in de baai aan de kust waar rondom Melbourne is gebouwd. Ze hebben in het centrum echt mega hoge gebouwen, maar het zijn allemaal kantoren. Er zijn hier nauwelijks flats voor mensen om in te wonen, al worden er op dit moment een aantal gebouwd in de stad. Aan de rivier een stukje verderop is een groene strook met vaste barbeques. Daar komen dan ook veel mensen op af als het mooi weer is met hele tot de rand toe gevulde koelboxen in allerlei formaat. Zag er gezellig uit. Daarna nog eventjes door de stad zelf gelopen. Daar staan nog mooie Victoriaanse gebouwen midden tussen die reuzen van wolkenkrabbers.

De dagen erna ben ik zelf op pad geweest, veelal ook om allerlei dingen te regelen, zoals een tax file number (soort sofi-nummer) wat je nodig hebt om te werken, een bankrekening geopend, een Medicare-card aangevraagd (Australie en Nederland hebben een verdrag dat Nederlanders daar door het zorgsysteem gratis geholpen kunnen worden, net als de echte Aussi's), een nieuwe telefoon gekocht (ik de mijne wel meegenomen, maar hij pakt de Aussi SIM-kaarten niet, terwijl hij lockvrij is), en nog wat dingen gekocht die ik niet had meegenomen zoals shampoo, lenzenvloeistof, tandpasta, zonnebrandcreme (alleen in factor 30 te krijgen hier), etc.

Door het centrum van Melbourne rijdt een gratis touristentrammetje rond en tevens een gratis touristenbus, die een iets groter rondje maakt. Je kunt daar dan op bepaalde plekken uitstappen om het een en ander te bekijken, erg handig. Ook zijn er een heel aantal gratis musea, waaronder een met aboriginal kunst, dus ook die heb ik bezocht. Naar de grote Queen Victoria Market geweest, die bijna elke dag open is en waar je bijna alles kunt kopen wat je nodig hebt, vooral veel heerlijk zomerfruit gekocht. Wat op de campus van de universiteit van Melbourne rondgelopen, daar staan veel oude en nieuwere gebouwen doorelkaar met in elke gebouw een andere faculteit. En in een aantal van de vele parken die Melbourne rijk is rondgewandeld.

Ik realiseerde me dat de stad hier in vergelijking met Nederland heel anders is opgebouwd. In het centrum van Melbourne staat allemaal wolkenkrabbers en rondom het centrum liggen een soort van herenhuizen in Victoriaanse stijl. Hoe verder je van de stad gaat hoe meer laagbouw er is. Maar jah, Australie is ook zo groot, dat Melbourne gewoon uit kan breiden alle kanten op. In Nederland zie je juist vanaf het centrum naar de buitenwijken toe steeds meer hoogbouw.

• 09 December 2007 - 18:12

Bianca Man:

Te gek dat je voor de architectuur liefhebber ook eea. verteld over de stad. Nu krijg ik ook kriebels om weg te gaan! alvast fijne verjaardag! ( das bijna)
    Goed dat je het naar je zin maakt in AUs!

xx bi