Happy New Year - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu Happy New Year - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu

Happy New Year

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

01 Januari 2008 | Australië, Melbourne

!!! Happy New Year !!!

Na de kerstdagen ben ik nog een aantal keer Melbourne stad in geweest. Ik heb mijn visum in mijn paspoort laten zetten, zodat ik mijn digitale uitgeprinte versie niet meer bij me hoef te hebben. Dit doen ze gratis.

Ik ben naar Victoria Market geweest. Dat is een enorm overdekt merktcomplex met allerlei kraampjes ingedeeld naar sectoren van goederen. Er was een vlees-vis gedeelte, een non-food gedeelte met allerlei souvenirs en kleding, een groente-fruit gedeelte en een delicatessen gedeelte met taartjes, kaasjes, olijven etc.
Ik ben met de snel-veerboot-dienst van Williamstown naar St Kilda gegaan. Dat zijn beiden wijken van Melbourne. In St Kilda bruist het altijd van het leven. Er was een kunstmarkt, het strand was erg druk, evenals de pier. Er is een leuke winkelstraat met allerlei cafe's en winkeltjes, waaronder Italiaanse banketbakkerszaken met in de ramen hoog opgestapelde taartjes en koeken. En dan is er nog Luna Park. Een park waar je gratis in kunt en waar het permanent kermis is met reuzenrad, schip, botsauto's, spookhuis, enzovoort. Voor de attracties betaal je dan apart, net zoals bij een gewone kermis.

Ik ben de botanische tuinen in geweest, waar ik met een aboriginal wandeling mee ben gegaan. Hij werd geleid door een blanke aboriginal, die voor ons gezongen heeft, wat verteld heeft over bushtucker food en over hoe de aboriginals bijna helemaal zijn uitgeroeid tot 1960 ongeveer. Destijds zijn hele gezinnen uit elkaar gehaald, waarna de kinderen in tehuizen kwamen of apart werden geadopteerd. Datzelfde was ook met deze man gebeurd toen hij 2,5 jaar oud was. Alle kinderen werden dan eerst in een jeugdgevangenis gestopt voor een half jaar, waarna ze naar een tehuis gingen. Aangezien de aboriginals een mondelinge traditie hebben, is er daardoor weinig van de cultuur bewaard gebleven in de door blanken dichtstbewoonde gebieden. In de jaren tot 1960 is ongeveer 80 procent van de aboriginal bevolking uitgestorven, door ziekten, oorlogen, slachtingen en het weghalen van de kinderen. Ik wist dat er allerhande van dit soort dingen had plaatsgevonden, maar niet dat het zo'n ontzettend groots effect heeft gehad. De botanische tuinen zijn prachtig, met mooie glooiende landschappen en allerlei bomen en planten die wij niet kennen. Ook waren er een aantal boom- en plantsoorten die bij ons (door ziekten) bijna geheel uitgestorven zijn. Van die soorten verzamelen zij de zaden om die vervolgens op te sturen naar de landen waar de soorten zijn verdwenen.

Het Japanse meisje Mariko dat ook in Cactus Country was heeft me nog opgezocht en samen hebben we een eind langs het strand gewandeld, schelpjes gezocht (veel zee-egels) en op een terrasje gezeten, wat erg gezellig was.

Op oudjaarsdag hebben wij bijna de hele dag doorgebracht in het appartement dat tante Maria en Kees hebben gehuurd, want daar was airco. Het is hier namelijk plofheet. Gister was het 42 graden overdag met veel warme wind. Gisteravond na het donker werd het wat beter met 30-35 graden. De zomer is dus begonnen, die was ook al begonnen, maar Melbourne heeft gewoon raar weer. Ze noemen dat hier 4 seizoenen in 1 dag, en dat klopt ook wel. Van 35 graden kan het in een paar minuten opeens 25 graden zijn en vervolgens gaat het stormen, etc. Van het ene zomerse uiterste (koud met regen) zijn we binnen 2 dagen dus naar het andere zomerse uiterste (42 graden) gegaan.
We hebben op de kade naar het vuurwerk gekeken om 21 uur. Aan de kade is een grote grasstrip en hier en daar een parkje. Die zitten om een uur of 5 al helemaal vol met allerlei groepen mensen die er picknicken uit grote koelboxen. Daarna ben ik alleen de stad in geweest en heb midden tussen het vuurwerk gestaan op een brug met honderden mensen, waarna er allerlei bandjes speelden in de stad. Cornelie had verwacht dat het ontzettend druk en dringen zou zijn, maar het viel wel mee. Waarschijnlijk zijn veel mensen vanwege het warme weer thuis gebleven.

Op nieuwjaarsdag tussen 10 en 11 uur (tussen 24 en 1 uur in NL) hebben we naar Nederland gebeld, naar onze familie die altijd met oud-en-nieuw met zijn allen bij elkaar komt. Er misten alleen heel wat mensen daar. Het was leuk om paps en mams nog even een goed nieuw jaar te wensen op het juiste tijdstip.
Vanaf morgen ga ik weer op pad. Ik ga nu langzaam richting Sydney reizen, want daar komt Rene aan begin maart. Onderweg ga ik nog op een aantal boerderijen werken.

• 01 Januari 2008 - 16:22

Femke:

Heeeejjjj nien!
    Jij ook de beste wensen voor 2008!!!!
    tot snel.

liefs,
    fem

• 01 Januari 2008 - 19:52

Jenneke:

Hoi lieve Jeanine,

Dank je voor je wens. Ik wens jou ook een heel goed 2008 toe!

Groetjes,
    Jenneke

• 02 Januari 2008 - 14:23

Nynke:

Hoi Jeanine,
    zo, eindelijk eens je waarbenjijnu site bekeken. Leuk! Jij ook gelukkig nieuwjaar!!

• 03 Januari 2008 - 13:18

Judy:

Ha Janine,

Voor Rene en jou een avontuurlijk, liefdevol en gezond 2008 toegewenst!

• 03 Januari 2008 - 20:34

Annelies:

Hoi Jeanine,

Ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar! Dat je maar een fijne tijd mag hebben in Australie, maar dat gaat wel lukken zo te lezen! Leuk, dat je met oud en nieuw bij de familie was! En wij bij de thuisblijvers! Leuk ook de fotos van Cornelie en de kinderen en van Maria en Kees. Heel veel groetjes
    Wim en Annelies

• 04 Januari 2008 - 14:43

Sabine:

Dag Jeanine, daar down under: de allerbeste wensen

• 06 Januari 2008 - 21:43

Saskia:

Ha Jeanine,

Ook nog een gelukkig nieuwjaar! Leuk om te lezen dat er meer bizarre oudejaarservaringen mogelijk zijn. In 't perfide Albion doen ze niet aan vuurwerk afsteken, champagne of elkaar massaal geluk wensen. Maar met zijn allen op een brug gepropt staan is inderdaad ook heel knus.

• 07 Januari 2008 - 20:03

Niels En Marjolein:

Hoi Zusje,

Ook nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik ben vandaag terug gekomen uit Israël. Dat was erg indrukwekkend.

Groetjes, Niels en Marjolein