Lima, Paracas, Nasca, Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jeanine - WaarBenJij.nu Lima, Paracas, Nasca, Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Jeanine - WaarBenJij.nu

Lima, Paracas, Nasca, Arequipa

Door: rene

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

20 Januari 2010 | Peru, Arequipa

Om verder naar het zuiden af te zakken moeten we door Lima. ´s Avonds kamen we eraan en we wilden eigenlijk gelijk door, zeker nadat we een aantal hotels waren afgegaan. Wat een drukte en herrie in zo´n stad. Brede straten vol auto´s, weinig groen. Toch hebben we besloten om een halve dag aan het oude centrum van Lima te wijden. Via plaza Martin, naar Plaza de Armas, langs vele koloniale gebouwen en grote kerken en een lange winkelstraat. Om 12.00 uur vond de wisseling van de wacht plaats bij het presidentieel paleis. De weg wordt doorpolitie afgezet, enkele demonstranten werden afgevoerd en dan begon het. Een militair blaaskapel marcheert over het plein en speelt diverse muziekstukken (niet altijd zuiver), daarna soldaten met zwaarden en vlaggen. Boven het paleis vliegen gieren rond. Op diverse plaatsen staan gepantserde wagens en zelfs een spuitkanon om demonstranten de verspreiden. Tekenen dat er vanalles kan gebeuren...... Maar na een halfuur marcheren de soldaten af en is het voorbij. En geen (nieuwe) wacht meer te bekennen.

Na wederom een interview met Peruaanse studenten die Engels voor school moeten oefenen, zijn we naar de rivier gelopen (vervuild, weinig te beleven, al zijn de gieren wel mooi lelijk...). Komen we daar een winkeltje tegen met stenen, schelpen en en kettingen. Jeanine was er niet weg te slaan. Ben zelf een rondje gaan lopen en wat eten gaan kopen en bij gebrek aan een bank heb ik mijn schoenen maar laten poetsen bij een schoenpoetser met stoel. Wat voelt dat afschuwelijk elitair. Maar het resultaat mag er wezen. Die schoenen hebben nog nooit zo mooi eruit gezien. Ik durf er bijna niet meer op te lopen. Uiteindelijk toch Jeanine mee kunnen slepen naar hotel en bus en na een aantal vechtfilms (blijkbaar is dat het enige wat ze in bussen vertonen) worden we in het donker in Pisco langs de weg afgezet. En nu... Daar sta je met al je spullen en wordt je door de bijrijder gewaarschuwd dat het hier onveilig is ´s avonds. Uiteindelijk maar een taxi genomen naar Paracas, een wat kleinere plaats aan zee. En inderdaad een stuk veiliger.

De volgende ochtend zijn we naar de Islas Belistas gegaan. Na een tijd gewacht te hebben (er waren veel groepen) konden we op de boot en gingen we via de Candelaria (een giga candelaar in een duinhelling geetst) naar de vogelrotsen midden op zee. Zeeleeuwen,pinguins, incasterns, aalschovers, pelicanen en jan van genten konden we van dichtbij in grote aantallen aanschouwen. Hier wordt om de vier jaar Guanomest verzameld en voor export verkocht. Vroeger was dit goud waard. De houten aanlegsteigers en bunkers uit 1850 zijn nog steeds in gebruik. Twee wachters zorgen ervoor dat gedurende de vier jaar geen mest gestolen wordt. De eilanden vormden mooie Arkbogen.

´s Middags zijn we met prive taxi naar Nationaal Park Paracas gegaan, een peninsular, waar het ca 4 mm per jaar regent. Een woestijn dus, met rood, geel, oranje en zwarte-grijs gekleurde zand en stenen. Met de blauwe zee en witte golven vormde dit een schitterende kleurrijk geheel. Sternen en flamingos rusten hier op hun trektochten. Pelikanen, steltlopers en meeuwen vliegen of lopen af en aan. En op enkele stranden lagen de peruanen te zonnen.

´s Avonds zijn we met een bus (4 uur) verder gegaan naar Nasca. ´s Ochtends zijn we over de Nascalijnen gevlogen. Erg indrukwekkend om te zien dat zo lang geleden ze in staat waren deze meer dan 50 km rechte lijnen aan te leggen en allerlei dierfiguren in het aardoppervlak kunnen etsen. ´s Middags naar de Necropolis met twee Canadezen (Brian en Annet) en prive taxi. Doden werden hier gemummificeerd en zittend in doeken gewikkeld met allerlei giften begraven. Grafdelvers hadden al aardig wat verwijderd. En overal lagen botten en vodden. Enkele graven waren tentoongesteld, alleen beschermd met een stenen muur tegen de wind. Je bgrijpt dat deze mummies niet lang houdbaar zijn zo, maar wsl is er geen geld om een betere bescherming te geven. Ze hebben dan ook wel zoveel archeologische rijkdom, dat het teveel wordt om alles op het Nederlandse niveau te beschermen (of zijn we in NL gewoon doorgeslagen.....). In de omgeving zijn veel mijnen. Vooral koper wordt hier gewonnen.

Met de nachtbus zijn we naar Arequipa gegaan. Na 1,5 uur vertraging en 9,5 uur reizen komen we daar ´s ochtends aan. Zo´n VIP nachtbus slaapt toch niet zo heel geweldig en de hele dag hebben we brak doorgebracht in hotel en rondom het centrum. Arequipa of witte stad bestaat uit vele koloniale gebouwen die met wit puimsteen zijn gebouwd. Het is een mooie stad waar we veilig kunnen rondlopen. Vanuit hier kun je allerlei toertjes regelen ware het niet dat bus en taxi companies aan het staken zijn en de wegen blokkeren van 5 am tot ´s avonds laat. Of we moeten om 2 a 3 uur ´s nachts met een toer mee, wat we nog niet echt zien zitten. We zullen ons dus nog een dag met kerken en monasteries vermaken en wat rust nemen na al die dagreizen.

• 20 Januari 2010 - 07:36

6e Verdieping:

Hoi hoi,
    heb je al een beetje heimwee naar ons? Leuk om alle avonturen van jullie te lezen maar wij zitten met smart te wachten op jullie foto's....hint hint hint!

Veel plezier nog!!

Groetjes,
    Saskia, Marlies, Rens, Arno en Frank

• 20 Januari 2010 - 10:16

Niels En Marjolein:

Hoi reizigers,

En hebben die inca's nog een beetje lol daar? De sneeuw is eindelijk voorbij hier, dus dat is heel fijn!!

Groetjes, Niels en Marjolein

• 20 Januari 2010 - 12:34

Mariet:

Wat is het toch fijn dat wij jullie reis mogen meemaken, zonder alle problemen, die jullie ondervinden. Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Fijne voortzetting.

• 20 Januari 2010 - 18:56

Anita:

Liefs Van mij .
    Mooie verslagen en leuk om te lezen.

• 21 Januari 2010 - 00:12

Wim En Annelies:

Zag vorige week op de sportschool een film op Animal Planet van Jeff ..., die door het regenwoud in Ecuador trok. Hij liet de kijkers de prachtigste hagedissen, slangen, insecten, parasolmieren en in de rivier kaaimannen zien! Ik moest steeds aan jullie denken!

• 23 Januari 2010 - 08:05

JohanK:

Hoi,
    Via Tjisse ben ik op jullie site gekomen. Leuk om te lezen! Nog veel plezier de komende weken!
    groeten,
    Johan