Colca Canyon - Reisverslag uit Puno, Peru van Jeanine - WaarBenJij.nu Colca Canyon - Reisverslag uit Puno, Peru van Jeanine - WaarBenJij.nu

Colca Canyon

Door: Jeanine en Rene

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

30 Januari 2010 | Peru, Puno

Het gaat inmiddels al een heel stuk beter met mij. Die pillen hebben goed geholpen, elke dag voel ik me weer iets beter. Nu hopen dat dat zo blijft.
We zijn op dinsdag en woensdag eindelijk meegeweest met de tour naar de Colca Canyon. Je kon kiezen uit een 2 daagse en een 3 daagse tour. Bij de 3 daagse zat een hike door de canyon en dorpjes. Die hadden we graag gedaan, maar toch maar overgeslagen. We zijn dus op de 2 daagse tour geweest. Op dag 1 hebben we onderweg naar Chivay een aantal dorpjes aangedaan en zijn we bij uitzichtspunten gestopt. Onderweg naar Chivay kom je opeens op een hoogvalkte met taai gras en Vicuñas, dat ziet eruit als een soort kruising tussen lama en hert. Wat verder kwamen we groepen lama´s, alpaca´s en schapen tegen, die werden begeleid door hun herders, oma´s of kinderen. Er trekken een aantal herder families rond tussen Puno, Arequipa en Cusco over de hoogvlakten. Rond Chivay, het grootste stadje in de Colca Vallei, kon je nog een wandeling maken van 2 uur en daarna naar de warm water baden. Ik ben zelf in het hotel op bed gaan liggen ´s middags, maar Rene heeft de wandeling gemaakt. Volgens hem was die erg mooi, langs landbouw terrassen, stenen muurtjes, ruines en uitzichtspunten over de vallei. ´s Avonds konden we eten bij een restaurant met dinner show. Er werd traditionele muziek gemaakt door een bandje met panfluiten en er werden door 2 dansers allerlei traditionele dansen uitgevoerd. Ze gingen op een gegeven moment mensen uit het publiek halen om mee te dansen. Rene heeft meegehupst in een kleurrijke doek met gekke muts op, geen gezicht die muts, lachen!!!
De dag erop zijn we om 6 uur ´s ochtends vertrokken om de Condors te zien vliegen in de Canyon. Onderweg hebben we bij een aantal verschillende uitzichtspunten gestopt met uitzicht over dorpjes, terrassen en de canyon. Rond 8 uur waren we bij HET uitzichtspunt waar je de condors kunt zien vliegen en circelen op de thermiek. Eerst nog laag onder ons, maar naamate het opwarmde vlogen ze steeds hoger, totdat ze over onze hoofden heen scheerden. Heel erg gaaf. In het begin waren het er 4 en het leek wel of ze zich even snel vermenigvuldigden, met elke bocht kwamen er 1 of 2 bij. We hebben er zo´n 14 tegelijk in de lucht gezien. Bruine condors zijn tot 10 jaar oud, daarna worden ze volwassen en worden ze het karakteristieke zwart met witte banen op vleugels en rug. Ze kunnen 50 tot 75 jaar oud worden. De volwassen vogels wegen 12 tot 15 kilo en kunnen tot 7 km hoog vliegen, wat uitzonderlijk is voor zo´n groot, zwaar beest. We hadden 2 uur om rond te kijken naar de condors en de canyon, waarna we alleen met WC-stops terug zijn gereden naar Arequipa.

Zoals jullie misschien gehoord hebben is de omgeving van Cusco door hevige regenval en overstromingen onbegaanbaar geworden met alle problemen van dien. Hierdoor zijn Macchu Picchu (treinbaan weggevaagd) en de sacred valley niet bereikbaar. 2000 toeristen zitten al dagen opgesloten in Aguas Caliente, eindstation van de trein en de autoweg ernaartoe is weggeslagen. De toeristen moeten daar met helicopters worden afgevoerd. Raar om te beseffen, dat we daar hadden kunnen zitten als alles wat soepeler was verlopen en Jeanine niet ziek was geworden. Volgens berichten hier kan het van 2 weken tot 3 maanden duren voordat de toegangswegen weer hersteld zijn, afhangende van het weer. Dat is balen voor ons, want onze volgende stop was Cusco en we willen bovendien erg graag Macchu Picchu zien. We hebben onze plannne dus aan moeten passen en zijn gisteren in Puno aangekomen om Lake Titikaka dan maar eerst te gaan zien. De route onderweg was erg mooi met hoogvlaktes, kuddes lama´s ed, dorpjes en een enkel mooi meer. We hebben halverwege nog een verongelukte auto in de rivier zien liggen. Als een geluk bij een ongeluk begint hier zondag een festival voor de Virgin Maria de la Candelaria. Puno staat bekend als folkloristisch hoofdstad, dat belooft veel goeds. Groepen mensen uit omliggende dorpen komen in traditionele kledij naar Puno op zondag om te dansen in een concours en optocht. Het is hier een stuk kouder, vooral ´s avonds, want we zitten hier weer zo´n 1000 meter hoger dan Arequipa, op 3700 meter. Hebben we toch weer een beetje een winters gevoel......
Hogerop in dit district staan plaatjes in de krant van allerlei overstromingen en landbouw land wat onder water staat. Er is noodtoestand afgeroepen in die gedeelten. Als we alles in de omgeving van Puno een beetje gezien hebben, gaan we beslissen of we naar Cusco gaan, of dat we doorgaan naar La Paz en wellicht in de laatste 2 weken nog terug gaan naar Cusco.

• 31 Januari 2010 - 11:48

Mariet:

Hoi Jeanine en René,
    Fijn te horen, dat het weer beter met je gaat Jeanine.
    Op t.v. is nu een serie over de clipper Stad Amsterdam, die onder de titel De Beagle, in het kielzog van Charles Darwin "zijn" reis aan het overdoen is. Heel erg interessant en we krijgen ook mooie beelden te zien van de omgeving waar jullie zitten.
    Hier is het nog steeds winter met een pak sneeuw.

Groetjes,

Mariet

• 09 Februari 2010 - 13:00

Femke:

heeejj nien, goed te lezen dat het beter gaat. Wel gek te beseffen wat voor invloed een paar dagen kan hebben. Ben benieuwd wat de plannen zijn voor de komende 3 weken. Hier inmiddels in het noorden nog steeds veel ijs, bij ons geen ijs meer te bekennen. Gelukkig wordt het nu ook al weer sneller licht en later donker.

groetjes,
    fem