Vipassana retreat - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu Vipassana retreat - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu

Vipassana retreat

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

19 Februari 2008 | Australië, Sydney

Ik heb nu net de 10 dagen retreat in het boeddhistisch centrum achter de rug. Het was helemaal gratis, inclusief onderdak en eten. Ze bestaan volledig van donaties en hulp van oud-cursisten die gedurende 10 dagen vrijwillig komen helpen. We hebben dan ook niet hoeven koken of schoonmaken. Het was 10 dagen niet praten en ook elkaar niet aankijken. 10 dagen niet van het landgoed af. 10 dagen mannen en vrouwen strikt gescheiden. 10 dagen mediteren en nog eens mediteren. We moesten om 4 uur opstaan nadat de gong luidde. Die gong ging voor elk belangrijk punt op de dag, of dat nou was voor opstaan, eten of meditatie.
Om 4 uur opstaan, 4.30 meditatie op eigen plek (oef, ben toch een aantal keer door die gong heen geslapen, hum, gelukkig komen ze je niet zoeken). Daarna om 6.30 ontbijt, van 8 tot 9 een uur lang mediteren in de hal, van 9 tot 11 meditatie op eigen plek. Dan om 11 uur middag eten, warm eten, heerlijke vegetarische maaltijden waren dat. Van 13 tot 14.30 meditatie op eigen plek, 14.30 een uur meditatie in de hal, 15.30 meditatie op eigen plek. Om 17 uur avondeten, naja, de oud-studenten (2e keer of vaker dit gedaan) mochten alleen wat drinken en de eerste-maals-studenten kregen 2 stuks fruit. Om 18 uur weer meditatie. Van 19 tot 20.30 een praatje op video van de Indische leraar, die wat theorie vertelde over wat we aan het doen waren en hij gaf ons dan ook de volgende insturcties voor de meditatietechnieken. Daarna nog een half uur meditatie om de nieuwe aanwijzingen in de techniek uit te proberen en dan naar bed met lichten uit om 21.30.
Gelukkig was het niet allemaal heel erg streng en kon je ook gaan wandelen als het tijd was voor meditatie op de eigen plek, soms ben je dat mediteren en stilzitten wel eens zat. Al waren de uren in de hal verplicht en dan werd er ook van je verwacht dat je een heel uur stil zat. Dit gaat eigenlijk best goed na een paar dagen. Het theoretisch uur was ook verplicht.
We begonnen de eerste 3 dagen met Anapana-meditatie: Het volgen van je ademhaling zonder en wat aan te veranderen. En dan gelijdelijk aan het gebied tussen je neus en je bovenlip en in je neus proberen te voelen wat er allemaal gebeurd, welke sensaties (prikkel, kriebel, etc) je voelt. Op dag 4 ga je de Vipassana-meditatie fase in: Over je hele lijf sensaties proberen te voelen. Je begint dan bij je hoofd en werkt je hele lijf af tot in je tenen. Best inspannend en je eigen lijf proberen te voelen is eigenlijk helemaal niet zo "zweef". Je komt ook stukken tegen die je helemaal niet kunt voelen, daar zit meestal "iets" achter, een "trauma" oid dat je meegemaakt hebt in dit leven of in je vorige levens. Als je die gebieden probeert toch te voelen, wat soms erg lang duurt, dan kunnen er allerlei emoties naar boven komen, zoals boosheid, verdriet, wanhoop, etc. Dan is het de kunst om niet in die emotie te gaan zitten, maar te blijven voelen wat die emotie met/in je lijf doet. Zelf had ik een aantal keer de tranen over mijn gezicht lopen en dat heb ik ook bij een aantal anderen gezien. Ik voelde me na de cursus erg mezelf, maar anderen vertelden dat ze zich er licht voelden nu er zoveel verdwenen was. Op dag 10 mochten we weer praten en hebben we geleerd om de hele wereld en alle mensen, dieren en planten erin lief te hebben.
Er zijn centra zoals deze over de hele wereld, ook in Europa. Kijk op de site: www.dhamma.org als je meer wilt weten.
Ik ben daarna meegereden met een mevrouw naar Katoomba, 2 dorpen verderop. Daar heb ik een paar lange wandelingen gemaakt over de kliffen, met prachtige uitzichten en watervallen. Het weer is niet heel supergoed met elke ochtend veel mist en hier en daar wat regen verspreid over de dag. Vanuit hier ben ik me nu aan het bedenken waar ik heel zal gaan, want Rene komt al over minder dan 2 weken aan, maar ik vind het te lang om al die tijd in Sydney te verblijven.

  • 19 Februari 2008 - 10:52

    Femmie:

    wauw nien, weer een indrukwekkend verhaal. Hoe is het weer daar nu eigenlijk? Lekker warm? Hier erug koud met nachtvorst. Verder lekker aan het werk en de hele beneden verdieping is een puinzooi omdat we de keukenmuur en schouwen eruit gesloopt hebben. Vol goede moed hopen we eind maart-eind april de nieuwe keuken erin te hebben :)

    Tot snel weer horens,
    Liefs,fem

  • 19 Februari 2008 - 13:08

    Rozemarijn:

    Hej Jeanine,

    KLinkt goed, die retreat! Idd helemaal niet zo zweverig, alleen die emoties waardoor je je eigen lijf niet kan voelen vind ik wel een beetje raar. Ivo wil, als hij in Tailand zit, ook een driedaagse mediatiecursus doen. Ben erg benieuwd wat hij daarvan vindt! Maar zoals jij het vertelt is het wel oké. Alleen ik zou wel honger hebben, met zo weinig eten!!
    Ik ben erg benieuwd waar je nu weer terecht komt! Als je maar op tijd in Sydney bent, Rene was zondag even bij ons (was errug mooi weer dus hij was gaan wandelen en kwam bij ons uitrusten en wat drinken enzo, je kent het wel ;-)) en die zei "Als ik aankom in Sydney dan zit mn vriendin daar al op me te wachten en die weet dan alles al".... Dus zie dat maar waar te maken! :-)
    Veel plezier nog, ben benieuwd hoor wat je allemaal nog meer meemaakt! Jij hebt echt het jaar van je leven volgensmij!

    liefs Rozemarijn

  • 19 Februari 2008 - 20:51

    Sabine:

    He Jeanine, Leuk om je verhalen te volgen. Indrukwekkend om je zo af te zonderen en er niet geweldig onrustig van te worden (zegt natuurlijk vooral iets over mij....). Vooral je openheid vind ik mooi. Zo te lezen ontmoet je allerlei mensen met verschillende achtergronden.
    Aan deze zijde ben ik momenteel druk met vanalles. Werk, hardlopen, art by Empee en in het afgelopen jaar ben ik ook veel bezig geweest met training op het gebied van persoonlijke ontwikkeling...en binnenkort wil ik daarin weer een volgende stap doen. Ik kan het iedereen aanraden. Het levert me een hoop op, vooral aan daadkracht. Ik deins veel minder snel terug voor zaken. Je hebt me wel nieuwgierig gemaakt over deze 10-daagse meditatie....ik ga eens kijken op hun website.
    Jeanienke...veel plezier komende tijd met René samen. Liefs Sabine

  • 19 Februari 2008 - 21:48

    Jenneke:

    He Jeanine,

    Bijzonder verhaal. Ben blij dat ik dat niet hoef, zoveel stil zitten en me op mijn lijf concentreren, 'k zou er denk ik somber van worden. Goed hoor, dat je het afgemaakt hebt. Ben beniewd of je deze technieken regelmatig zult blijven gebruiken.
    Succes met bedenken wat je gaat doen!

    Groetjes,
    Jenneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1033
Totaal aantal bezoekers 94362

Voorgaande reizen:

05 November 2014 - 01 November 2020

Badulina, Orgiva, Zuid-Spanje

01 Juli 2012 - 01 Januari 2013

Europa per kampeerbus

26 November 2009 - 06 Maart 2010

Ecuador, Peru, Bolivia

06 November 2007 - 16 September 2008

Work and Travel door Australie

Landen bezocht: