Adelaide, Flinders Ranges - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu Adelaide, Flinders Ranges - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu

Adelaide, Flinders Ranges

Door: Rene en Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

16 April 2008 | Australië, Adelaide

Adelaide is een stad met een centrum vol hoge gebouwen omgeven door een buffer van park (waar veel gesport wordt) en vervolgens woonwijken, woonwijken en woonwijken, met voornamelijk laagbouw. In het centrum zijn monumentale panden, die erg indrukwekkend zijn. Vooral in de buurt van de universiteit. Hier hebben we op dag 2 South-Australian museum bezocht (vooral het aboriginal gedeelte). In Aidelade hebben we weer de was gedaan, gemaild en boodschappen gedaan en info gezocht voor ons vervolgreis naar de Flinders ranges en de outback: Wat hebben we nodig, waar kunnen we met een 2wd auto rijden, etc.

Via Port Augusta, de laatste stad voordat de outback begint, zijn we naar de Flinders Ranges gereden. Het zijn enorme afstanden (600 km of meer) die we nu elke 2 dagen af moeten leggen om bij iets bezienswaardigs te komen. De Flinders Ranges waren indrukwekkende vrij kale bergen. We hebben er een wandeling naar een uitzichtspunt gedaan, vanwaar je uitzicht had over Wilpena Pound. Wilpena Pound is een syncline, een hoge rand met gesteente die aan twee kanten uitsteekt en in het midden opgevuld is met ander materiaal (zand en klei hier). Hier is ooit een schapenfarm geweest en ze hebben er ook graan geteeld. Nu is het een bijzonder natuurgebied. Er was ook een autoroute door diverse geologische lagen heen, de oudste 650 miljoen jaar en de jongste 500 miljoen jaar oud. De lagen bestonden uit diverse afzettingen van zandsteen, kalksteen, schalie (kleisteen) en kwartsiet (resistente laag).

Vanuit daar zijn we weer terug gereden naar Port Augusta om naar Coober Pedy te rijden, de outback in.