Coober Pedy - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu Coober Pedy - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Jeanine - WaarBenJij.nu

Coober Pedy

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

16 April 2008 | Australië, Coober Pedy

We zijn gisteren een heel eind door de woestijn gereden. Naja woestijn, ik vond het nog geen woestijn met al die struikjes en boompjes langs de weg. Maar het is wel officieel woestijn, omdat er minder dan 250mm regen valt per jaar. Onderweg zijn we langs heel wat zoutmeren gereden. Ze staan allemaal blauw (dus met water) op de kaart aangegeven, maar zijn allemaal leeg met een dikke zoutkorst erop. Het lijken net sneeuwvlaktes. Ook zaten er regelmatig wedgetailed eagles, grote roofvogels, langs de weg te eten van alle doodgereden beesten.

Vlak voordat je Coober Pedy inrijdt vallen je allerlei bergjes zand en puin op, wat op een soort maanlandschap lijkt. Als je wat verder komt dan staan er allerlei machines op het land en blijken het allemaal landclaims te zijn waar ze aan het mijnen zijn naar Opaal. Het stadje zelf is een grote stofbende met 1 verharde weg erdoorheen, die we straks verder noordwaarts gaan volgen naar Alice Springs. In die stofbende is een winkelstraatje met opaalshops en tankstations en overal reclameborden die schreeuwen om je aandacht om de een of andere opaalmijntour te doen. 50% van de bevolking woont hier in uitgegraven oude mijnen of in nieuwe dugouts. Het kan hier in de zomer rond de 45 graden worden boven de grond en 's nachts in de winter kan het afkoelen tot onder het vriespunt. De huizen blijven ongeveer 22-25 graden het hele jaar door. Wij hebben gekampeerd op een camping, waar je ook ondergronds kunt kamperen, vind je nergens ter wereld. De eigenaren wonen zelf in een oude mijn, die hij heeft uitgegraven zoekend naar opaal. Hij gaf 's avonds ook een tour door de mijn, die erg interessant was.

Overdag zijn we een aantal winkels, een hotel en kerken ingeweest, die allemaal ondergronds zijn gebouwd. Vanuit de lookout kun je goed zien dat het om een mijnwerkers stadje gaat, want overal staan machines in hopen zand rondom de stad heen en soms zelfs in de stad. Al is het tegenwoordig verboden om in de stad te graven.

Verder zie je hier overal aboriginals rondsjokken en buiten zitten. We hebben van iemand gehoord dat het in Alice Springs nu gevaarlijk is met de aboriginals. De hoge heren van Australie hebben nu eindelijk dit jaar hun excuses aangeboden voor het verkeerd behandelen van de aboriginals jaren lang. Dit willen ze natuurlijk graag horen en dronken aboriginals in groepjes in Alice Springs schijnen iedereen aan te klampen om excuses te horen. We hebben de tip gekregen om in onze eigen taal te blijven praten, dan laten ze je met rust. Ben benieuwd.

• 16 April 2008 - 14:54

Rozemarijn:

Wauw, ondergronds kamperen, dat moet bijzonder zijn zeg! Wordt je in elk geval niet wakker van de zon die door het tentdak in je gezicht schijnt.. :-)
    Heb je zelf ook nog opalen gekocht?
    liefs Rozemarijn

• 27 April 2008 - 13:02

Jorgje En Jurgen:

Hoi Ninie en René,

Wat een prachtige verhalen en de foto's spreken voor zichzelf. Australië staat zeker op de lijst om nog een keer naar toe te gaan.

Voorlopig zijn we ons aan het voorbereiden op de reis naar Maleisië en Singapore in juni. We vinden het wel spannend is toch een heel andere levensstijl en- filosifie dan in Amerika en Canada.

Voor de rest gaat alles goed en de laatste 2 weken lekker weer hier rond de 20 graden. Ik (Jorgje) lig te relaxen in een hangmat op het balkon. Verjaardagskadootje van Jurgen die 2 weken geleden 32 werd.

Nou geniet nog van jullie tijd samen!

veel liefs vanuit zonnig Tilburg

Jorgje en Jurgen