Onze indrukken van Zweden - Reisverslag uit Trelleborg, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu Onze indrukken van Zweden - Reisverslag uit Trelleborg, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu

Onze indrukken van Zweden

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

27 September 2012 | Zweden, Trelleborg

- Mooi land met veel te bieden. Veel meren, veel dennebomen/sparren, veel bosbessen (en dus veel muggen). In het noorden dennenbossen en in het zuiden bossen zoals bij ons. Veel dennenbossen langs de weg zagen er zielig uit, want veel wordt voor houtkap gebruikt en dat levert van die slagvelden aan gevilde bomen op. Meest houten huizen, rood geschilderd op het platteland. Ruim opgezette dorpen en steden met rond elk huis in het dorp nog een flink stuk grond. Naast de kerk staat over het algemeen een aparte houten kerk-klokkentoren. Veel natuur en veel mensen die daar gretig gebruik van maken en grote wandeltochten houden met de hele familie, soms met tent en al.
- Veel, meest oudere, mensen die er met een camper op uit gaan in hun eigen land. Regelmatig ook mensen met kano’s op het dak van de auto/camper, die als het even kan er op uit gaan op het water. Rond de meren zagen we ook veel vissers, jong en oud, die er hele dagen op uit gaan om hun eigen maaltje te vangen. Veel mensen die hier vanalles plukken/verzamelen uit de natuur, bessen, hout, paddestoelen, etc. Terwijl in NL iedereen je raar aan kijkt, en verzamelen op de meeste plaatsen en natuurgebieden niet mag.
- Ontzettend aardige en hulpvaardige mensen.
- Enorme afstanden om te rijden om eventjes naar de volgende stad/bezienswaardigheid te gaan.
- De volkshogescholen in Zweden zijn gratis en worden door de overheid ondersteund. Je kunt er vanalles studeren, maar het zijn meest opleidingen van praktische aard, zoals boten bouwen, tuinieren, houtwerk, keramiek, etc. Er zijn hier redelijk wat mensen die alleen dit soort opleidingen hebben gedaan. En toch kunnen ze allemaal wel makkelijk een baan vinden.
- Ze mogen hier op hun 16e al autorijden op de openbare weg, zolang er maar iemand met rijbewijs naast zit. Bellen in de auto is hier nog steeds toegestaan. Nu weten we waarom het in NL verboden is. In de auto gezeten bij Benny die aan het bellen was en er ontstonden hier en daar toch wat bijna ongeluk momenten.
- De auto’s hebben nummerborden met 3 letters en 3 cijfers. Vooral die 3 letters leveren soms wel lachmomenten op. Zo reed er eerst een auto met suf en daarna met sul voor ons, haha, suffe sul. Sommige auto’s hebben namen Ary, Eva, Luc, van Lou (mini’tje) hebben we natuurlijk een foto gemaakt. Een snelle auto met luide muziek, waaruit een jonge kerel stapte, heette Opa. Urk hebben we ook voorbij zien rijden. Schunnige 3 letter woorden hebben we niet gezien.
- Je kunt er cave crawlen zonder intructeur, helm of touwen. Iets wat we ons in NL niet kunnen voorstellen. Fietsen moet je hier trouwens wel met helm op, hihi.
- Onzin regeltjes in Zweden. Bv parkeren bij Benny: Als gast elke dag je auto moeten verplaatsen. Als bewoner alleen geparkeerd staan in je eigen garage en niet eventjes op de algemene parkeerplaats. Ze komen dat dus ook een aantal maal per dag controleren. Volgens Benny en anderen zijn er meer van dit soort onzin-regeltjes.
- Allemansrecht: Je mag overal parkeren en/of overnachten. Ze doen hun best om langs de snelweg mooie parkeerplekken te creeren met wandelroutes, gratis wc’s en overdekte picknicktafels.
- Gratis internet in de McDonalds, Max (lokale Mac), tourist information en bibliotheken.
- Bedelaars en zwervers hebben we alleen in Stockholm gezien. Wel zagen we overal wel mensen blikjes en plastic flessen verzamelen, die ze dan inleveren en statiegeld voor krijgen.
- De helft van het jaar is het koud, ligt er sneeuw en ijs. Dus er de mensen hier kunnen allemaal skien en zijn ook in deze helft van het jaar erg actief buiten. Ze kennen hier ook een aantal sporten die wij niet kennen, ijsvissen, motorcross op het ijs (met spikes in de wielen), autocrossen op het ijs. Als de meren bevroren zijn, dan zijn de afstanden tussen veel dorpen veel kleiner, omdat ze er dan over het ijs heen kunnen rijden. Overal staan in het bos en in de dorpen stokken met kruisen erop, die de wegen aangeven voor de snowmobiles. In de dorpen heeft iedereen ook zo’n snowmobile om zich in de winter te kunnen verplaatsen.
- Downhill fietsen op een fiets met gigantische vering, die eigenlijk iets te klein is. In de zomer gaan ze met de fiets, helm en goeie beschermers, in de skiliften omhoog. Eenmaal boven begint de razendsnelle tocht naar beneden, staand op de pedalen en soms met flinke sprongen. Op sommige plaatsen hebben ze fietscross paden aangelegd.

• 28 September 2012 - 10:49

Anita:

Hallo lieverd

De huizen rood,rendierenrood noemden ze het ,misschien nog wel.

Verder is de houtkap een inkomen en zzijn ze verplicht om nieuwe boompjes te planten binnen een aantal jaren.

Het is jammer dat je niet hogerop kon in het land,maar goeed je hebt een indruk en inderdaad zijn het vriendelijke mensen.

Hoe is het met je?

Hier nu iets beter met me.
    TOM over me heen gehad ,hahaha.

liefs en een groet voor Renee en een aai voor Plukkie

• 28 September 2012 - 21:58

Rozemarijn:

@ profiel foto... huh, Rene met baard??? Gauw civiliseren...:-)

• 02 Oktober 2012 - 12:13

Jenneke:

Ha lieve mensen,

Leuk verhaal over Zweden. Mooi dat jullie weer volop aan het genieten zijn. Gaaf. aardige mensen. Succes met alles.

Groetjes,
    Jenneke