Otavalo markt - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Jeanine - WaarBenJij.nu Otavalo markt - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Jeanine - WaarBenJij.nu

Otavalo markt

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

12 December 2009 | Ecuador, Otavalo

Gisteren zijn we na veels te lang in de bus, in Otavalo aangekomen. Op vrijdag wilden we ´s Ochtends eigenlijk nog vroeg uit de veren om vogels te kijken, maar het regende behoorlijk. Het leek er niet op alsof het snel over zou zijn, dus zijn we maar snel naar het busstation gelopen om de bus van 6.30 te halen terug naar Quito. We zijn onderweg in Mitad del Mundo (het midden van de wereld = de evenaar) uitgestapt. Er zijn daar 2 musea en we waren er veel te vroeg, even na 8 uur, zodat we nog meer dan een half uur moesten wachten om erin te kunnen. Dustin stapte mee uit, hem hadden we de dag ervoor ontmoet tijdens het eten.

Even lachen: er zit achter ons een meneer met koptelefoon op naar muziek te luisteren en ontzettend vals mee te zingen in zijn traditionele kleding.

Er zijn dus 2 musea in Mitad del Mundo. Eentje is ontzettend groot met een groot stenen monument. We hadden daarvan gehoord dat het niet leuk was, dus zijn we naar de ander gegaan. Dat 2e museum staat op de echte evenaar en was een soort van open lucht museum in het klein. Je kreeg er een gids mee die je heel leuk vertelde over de geschiedenis van die huisjes en de mensen die erin leefden. En tevens ligt er de lijn van de evenaar. Ze hebben er allerlei leuke experimentjes om uit te voeren. Zo ben je ongeveer 1 kg lichter op de evenaar tov Europa, je kunt je evenwicht minder goed houden en je bent minder sterk. Onze gids vroeg ons onze armen naar voren te houden en dan drukte hij ze naar beneden, 2 meter naast de evenaar en op de evenaar, het verschil was duidelijk merkbaar. Hij had ook een bak met water dat hij liet weglopen. Ten noorden loopt het water tegen de klok in, ten zuiden met de klok mee en op de evenaar loopt het recht naar beneden zonder spiraal.

Na dit museum hebben we de bus gepakt naar het busstation in Quito, vanwaar we een bus moesten nemen naar een ander busstation in Quito en daar vertrok onze bus in 3 minuten. Eigenlijk mocht ik niet meer naar de wc, maar na wat smeken kon het toch, gelukkig. Dit was een ontzettend vieze bus en hij reed veeeel te hard op die kronkelende weggetjes de bergen in. We moesten ons goed vasthouden en we waren dus blij als de bus niet aan vrachtwagens voorbij kon, want dan konden we eindelijk wat ademhalen. Na iets meer dan 2 uur kwamen we in Otavalo aan, daar zijn we meteen naar het hostel gegaan dat Dustin ons had aangeraden. Fijn, dat we niet hoefden te zoeken. ´t Is een leuk hostel met kamers rond een leuk binnenplaatsje met wat hangmatten en planten. We kunnen daar kiezen uit 3 soorten ontbijt, van die zachte witte broodjes die je niet vullen, muesli met yoghurt of pannenkoeken met fruit.

Op zaterdag ochtend zijn we vroeg naar de beestenmarkt gegaan. Onvoorstelbaar, biggetjes, varkens, paarden, koeien en ezels vastgebonden of vastgehouden de hele ochtend zonder eten of drinken in de volle zon. De koeien en kalfjes worden bij hun oren en later staart de truck in gehesen. De kippen waren vaak per 2 aan hun poten vastgebonden en neergelegd alsof het een stuk groente is, of ze zaten in veel te kleine kooien met z´n alles opgepropt en pikten elkaar kaal. Naast kippen waren er vechthanen, cavia´s (= lokale lekkernij), konijnen en eenden aangeboden van kuikentjes tot volwassen dieren. Ook waren er kleine hondjes en poesjes te koop, die opgetild worden bij hun oren of voorpoten en vervolgens krijgen ze een koordje om, om daarna neergegooid te worden in hun dozen of zelfs in van die plastic graanzakken. Brrr, blij dat dat bij ons niet meer zo gebeurd.

Overal door de stad en over de markten lopen honden rond, die lopen te schooien bij eettentjes of plastic zakjes kapottrekken om wat te eten te vinden. Ze worden gewoon met stokken geslagen om ze weg te jagen. De meeste honden zien er wel goed uit, maar sommigen zijn echte scharminkels.

´s Middags zijn we naar DE markt gegaan. DE markt van Otavalo is overal erg bekend als de indiaanse markt en er komen van heinde en verre overal mensen vandaan om hun producten te verkopen. Er zijn 3 lange straten vol met waren, 1 crafts markt en 1 etenswarenmarkt, die laatste 2 zijn er elke dag. Wij hebben vooral door straat 1 rondgelopen, omdat daar de tassen, stoffen, kleding, truien, wandkleden, sieraden en meer te koop waren. Heel erg mooie producten gezien en bijna niks gekocht. We zijn helaas nog aan het begin van de reis en dus willen we nog niet veel extra gewicht meenemen. Bovendien komen we ongetwijfeld nog veel mooie dingen tegen in Peru en Bolivia. Bovendien schijnt het in Bolivia minder duur te zijn, we zullen zien. De 2e straat stond vol met kraampjes met westerse schoenen en shirts. In de laatste straat stonden de stalletjes met etenswaren. Het was erg leuk om te kijken naar de markwaren, maar vooral ook naar de mensen in de klederdrachten van hier.

• 13 December 2009 - 12:45

Mariet:

Hoi René en Jeanine,

Wat fijn, dat jullie zoveel moois zien. Geniet ervan. Ook fijn dat wij door jullie verslange kunnen meegenieten.

Groetjes,

Mariet

• 14 December 2009 - 11:38

Anita:

Fijn om weer wat te lezen. Wel enorme verschillen met hier,maar dat zat erin nietwaar?
    Geniet en laat de minder leuke dingen los.
    Hoe gaat het nu met je Jaenine?
    Liefs Anita

• 14 December 2009 - 21:35

Lou En Jeanette:

Jeanine, van harte gefeliciteerd met je verjaardag op de 15de.
    Veel kusjes en knuffels van Papsie en Mamsie

• 15 December 2009 - 09:00

Annelies En Wim:

Wat een mooie verhalen weer allemaal! Heel leuk en interessant om te lezen! Wat grappig, die experimentjes op de evenaar!
    Ik maak even van de gelegenheid gebruik om jullie van harte te feliciteren met de verjaardag van Jeanine! Ik ben benieuwd hoe jullie dat gaan vieren!?
    groetjes

• 15 December 2009 - 10:30

Jolke:

Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria, in de glooria, ín de Gloorriijaaaaaaaa!
    hiep hiep, hoera! (3x)

Heel veel geloof, hoop en liefde gewenst voor dit nieuwe jaar, en vele mooie pijlen op je boog.

zo te lezen is er sprake van wat meer landing, fijn. Het oogt druk en kleurrijk, maar met meer genieten. Hier gaat het ook wel goed, we zijn uit logeren wegens de kou en hopen vanavond de beste van 3 te worden voor een studiowoning!

Liefs, Jolke

• 15 December 2009 - 11:09

Niels En Marjolein:

Hoi Zusje,

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Groetjes, Niels en Marjolein

• 15 December 2009 - 12:17

Femke:

Hoi hoi,

Nien, van harte met je verjaardag. Hopelijk geniet je er van. Leuk alle natuurverhalen te lezen. Hier vriest het inmiddels flink. Verwachting is dat er komend weekend al geschaatst kan worden. Het is echt super winterweer met mooi zonnetje. Jammer dat het zo snel donker is. Hoe is dat bij jullie?

liefs,
    femke

• 15 December 2009 - 20:11

Erna Uit Doorwerth:

Hee Jeanine,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Natuurlijk ook gelukwensen voor Rene.
    Een hele fijne voortzetting van jullie reis gewenst!
    Liefs, Erna

• 16 December 2009 - 14:47

Ineke:

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag,wel bijzonder om het daar te vieren.Fijn te horen dat het goed met jullie gaat.Een hele goede tijd daar nog.

• 16 December 2009 - 15:58

Roel:

Muchas felicidades, Jeanine.

Zo te horen is er daar genoeg te zien en te ontdekken, geniet ervan.

Groeten,

Roel

• 16 December 2009 - 17:36

T.Maria:

Allerbeste wensen voor een mooie reis , feestdagen in tropische (regen)sferen,
    de spaanse taal bemachtigen en een fantastisch begin van 2010.
    Voorzichtig met de zon, wij hebben al huidkankerplekjes weg laten halen, waarschijnlijk gevolg van verbranden 50,60 jr geleden..... Smeerfactor 30 op elke dag. Wees voorzichtig en een goede gezondheid ! Hart.gr. van t.Maria Verhagen

• 17 December 2009 - 12:17

Jos En Cécile:

een late felicitatie van je petemoei!
    Jullie schrijven heel beeldend; je ziet jullie ervaringen in beelden voor je. Geniet en ervaar hoe mooi/anders de wereld is!
    groet van Jos en Cécile