Kerst in Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jeanine - WaarBenJij.nu Kerst in Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jeanine - WaarBenJij.nu

Kerst in Cuenca

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

25 December 2009 | Ecuador, Cuenca

Feliz Navidad! Allemaal vrolijk kerstfeest! We zitten in Cuenca met een heerlijk zonnetje en volgens de locals de plek om kerst te vieren. Mensen uit Quito reizen zelfs af om hier de optochten en de verschillende traditionele dansvoorstellingen te zien. Kinderen worden als jozef, Maria, engel, kerstman of historische spanjaard aangekleed en op een wagen, paard of ezel gezet. Sommige paarden zijn behangen met snoepgoed, groentes, suikerriet, gebraden vlees en soms levende kippen of ganzen. Hele families doen mee aan de optocht en voor hen is het gelijk een geloofsbeleving. Elk familie draagt wel een beeld van kindje Jesus mee. En aan het eind van de optocht zit de priester op de wagen met het échte beeld van kind Jezus. Omstanders kussen de voeten van het beeld of bestrijken deze met een roos. Het geloof is hier zeer sterk en dat merk je het meest in de kerken. Al hoef je hier niet stil te zijn en kun je met je boodschappen even binnen wippen om te bidden voor een heilige.
De dansgroepen zijn leuk om naar te kijken. Zo kun je de kledingen zien van verschillende indianenvolken in Ecuador. Sommigen beelden een verhaal uit over ze zonnegod Inti. Daarnaast zijn er muziekoptredens versterkt met boxen (max decibel hebben ze hier nog niet van gehoord geloof ik). Vuurwerk wordt bijna elke dag afgestookt. Eenmaal werd een toren met wielen van vuurwerk vlakbij ons afgestookt. Of het allemaal veilig gebeurt, moet je je hier niet teveel afvragen. De sfeer hier in Cuenca is goed. We voelen ons hier wel op ons gemak. Al wil het nog niet lukken om een rustig en schoon hotel te vinden. We zitten nu in het derde hotel hier. Maar deze voelt wel goed aan. 3 x scheepsrecht? We kunnen in ieder geval weer internetten!
Cuenca heeft veel oude koloniale gebouwen en veel imposante kerken. Daarnaast hebben ze hier een ruinie van de Inca´s die hier een hoofdplaats bij de rivier Tomabamba hadden. Langzaam aan tuimelen we meer in de Incacultuur. Erg interessant! Vandaag hebben we een kerk verder van de stad bezocht boven op een heuvel. Een schitterend uitzicht. Hier wordt de heilige Bellem aanbeden. Mensen met een wens aan god hangen haren, pasfoto´s, veren, botjes, aan een hek voor de heilige en hopen zo dat hun wens uitkomt. Ik denk dat dit een manier is waarbij tradtioneel geloof verweven is met het christendom. Alleen de goden zijn vervangen door heiligen en zo ook de feestdagen.

• 26 December 2009 - 09:45

Jolke:

Fijn Kerstfeest!
    Fijn dat juli eop zo'n leuke plek zitten.
    Het klinkt alsof jullie ee hele bijzondere kerst hebben daar, ee heel andere beleving dan in \nederland, leuk.

Ik hoop dat jullie alle feestdagen ook in goede gezondheid en met alle ledematen in tact doorkomen.

Liefs, Jol

• 26 December 2009 - 10:07

Mariet:

Hallo René en Jeanine,
    Feliz Navidad, ook voor jullie. Wij hebben dat lied samen met de fanfare gezongen in de Kerst inn van afgelopen zondag. Je hoort het ook de hele dag op de radio, Ik wens jullie ook alvast een zalig uiteinde van het jaar 2009 en alle goeds voor 2010!

Groetjes,

Mariet

• 27 December 2009 - 21:40

Josine:

hey! eindelijk tijd om jullie verhalen te lezen! erg leuk, ook grappig dat stukjes van filipijnse/braziliaanse, laten we zeggen "koloniale tradities" wel een beetje overeen komen! geniet ervan, volgens mij zijn jullie er goed in aan het komen ;) we gaan jullie missen met oud en nieuw! x Josine

• 28 December 2009 - 08:09

Wim En Annelies:

Ontzettend leuk weer om jullie prachtige verhalen te lezen. We zijn te laat om jullie goede kerstdagen te wensen, maar willen julie wel alvast een goed uiteinde en een goed begin wensen en alle goeds voor het nieuwe jaar, te beginnen met nog een fijne verdere reis! Wij genieten ervan op afstand!

• 28 December 2009 - 10:44

Jorgje, Jurgen, Elke:

Bijzonder kerst in de zon. Hier was de kerst een klein beetje wit er lag sneeuw van de dagen ervoor. Ik heb tot mijn scheenbenen in de sneeuw gestaan!

Verder hier alles goed Elke is alweer een half jaar en dus mogen we nu fruithapjes en warme happen geven. Gaat goed maar wel haar snoetje helemaal onder:)

Wij volgen jullie verhalen met veel plezier.

groetjes uit Tilburg

• 28 December 2009 - 18:03

Tante Maria Verhagen:

Mooie Kerstverhalen lezen wij van jullie. Veelgoede wensen en doe voorzichtig!Het duizelt ons bij de vervaarlijke en lange busrittem.
    Hart.gr van ons.

• 04 Januari 2010 - 15:29

Femke:

Te laat voor de kerst, maar wel de eerste met de nieuwsjaarswens. Gelukkig nieuwjaar! Hoe hebben jullie het daar gevierd?

Liefs,
    femke