Bolivia 1e week - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Jeanine - WaarBenJij.nu Bolivia 1e week - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Jeanine - WaarBenJij.nu

Bolivia 1e week

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

05 Februari 2010 | Bolivia, Copacabana

De dag na ons uitstapje naar de eilanden vanuit Puno, zijn we in Chucuito, een dorp verderop wat wezen wandelen, de kerk bekeken, en... de tempel van fertiliteit bekeken. Een klein pre-inka tempeltje met allemaal uit stenen gehouwen penissen her en der verspreid in de ruimte, waarvan de meesten meer op paddestoelen leken. Vanaf het uitkijkpunt had je een mooi uitzicht over de omgeving richting velden met quinoa en andere gewassen aan de rand van Lake Titikaka.
Op donderdag hebben we vroeg de bus genomen, over de Boliviaanse grens, naar Copa Copacabaaaaanaaaaaaaa, lalalalala. Naar Copacabana dus. Daar hebben we ´s middags wat gewandeld langs het meer, langs de enorme kathedraal voor zo´n klein stadje met een kaarsengrot aan de achterkant, door straatjes met winkeltjes met toeristenspulletjes (Alpaca truien, kleurige doeken, tasjes en veeeel meer), naar een uitkijkpunt met uitzicht over het meer met dramatische luchten (zon, regen, donker, lichtflitsen en alles ertussenin). Vrijdags zijn we ´s middags naar Isla del Sol (Eiland van de zon) gevaren. Daar komen volgens de legendes de Inca´s vandaan, de voorouders van de Inca´s zijn daar geboren uit Inti (vader zon) en Pachamama (moeder aarde). De tocht ernaartoe was heel erg koud, maar wel erg mooi. Laat in de middag zijn we naar de tempels gewandeld door de kou, wind en beetje regen. Er waren daar verschillende dingen bij elkaar te zien, een tempel, DE rots met poemahoofd als belangrijkste offerplek, belangrijke uitkijkplaats en allerlei figuren die de Inca´s in de rotsen zagen als papegaai, de 2 eilanden Isla del sol en Isla de la luna en nog een paar. ´s Nachts hebben we overnacht in het noorderdorp, waar hostels meer lijken op kamertjes bij mensen thuis. Wij hadden geluk omdat we een bed hadden, de meeste mensen hebben kennelijk op een matras op de grond geslapen. Gelukkig hadden we onze lakenzakken bij ons, want schoon was het beddegoed niet echt. ´s Ochtends zijn we van het noorderdorp via het middendorp over de kam van het eiland, naar het zuiderdorp gelopen. Een wandeling van 4 uur ongeveer met mooie uitzichten en bij elk dorp moet je wat entree geld betalen, want ze leven voornamelijk van toerisme of landbouw. Zuidelijk van het zuiderdorp zijn we ook nog naar een tempel gewandeld, waar zelfs nu nog wel eens mensen wat komen offeren, zoals cocabladeren, graankorrels, kruiden en bonen. Rond 4 uur zijn we terug gevaren, hebben we snel wat gegeten en de bus genomen naar La Paz. We dachten lekker te gaan slapen in de bus, nadat het donker was geworden, maar helaas. We moesten 2x allemaal de bus uit. De eerste keer, omdat de weg aan de overkant van het water weer door ging, dus bus op een grote houten platte boot en de passagiers op een wiebelig overdekt klein bootje naar de overkant en daar allemaal weer de bus in. De 2e keer vanwege een controle door politie op ...? narcotica? of wat ze dan ook vinden dat verboden is? ´s Avonds laat nog een hostel gevonden in La Paz.
Op zondag hebben we wat door de stad gewandeld, naar een enorme markt waar voornamelijk allerlei miniatuur dingetjes te koop waren. De god Ekeko geeft je wat je hebben wil, als je het maar heeeel precies namaakt en het miniatuur aan hem schenkt en hem een sigaret in zijn mond geeft om te roken. Dus er waren geldkistjes, vrouwtjes met marktkraampjes, allerlei voedsel, bakstenen, huizen, auto´s en nog veel meer in miniatuur plastic te koop en tevens allerlei miniatuur papieren als diploma´s, scheidingspapieren, trouwactes, autopapieren, ed, geinig. En natuurlijk was er een kraampje met een beeld van die God met 3 sigaretten in zijn mond en heel veel miniatuurdingetjes eronder uitgestald. Vanuit daar liep er een loopbrug omhoog naar een uitkijkpunt, dachten we. Uitzicht hadden we er wel, maar het was eigenlijk een groot speelpark voor kinderen met glijbanen, klimtoestellen, een voorstelling en draaimolens met heel veel kinderen en picknickende ouders en grootouders. Vanuit daar een rondje door de stad gelopen, langs winkeltjes met toeristenspulletjes en kraampjes en winkeltjes met heksenspullen. Die heksenspullen bestaan uit allerlei beeldjes, kruiden, potjes met vanalles en gedroogde beestjes, als lamafoetussen, schedels en vogels. We waren de stad na een dag al weer zat en zijn de dag erna doorgegaan naar Coroico, een klein stadje ten noorden van La Paz. Hier ga je van droge, koude, hoge bergen met weinig begroeiing, opeens in lagere bergen met diepere dalen en tropische begroeiing terecht. Veel van de hotels hier hebben zwembaden en het is er dus een stuk warmer, dan in La Paz. Vanuit hier zijn er een aantal mooie wandelingen te doen voor de komende dagen. Daarna gaan we weer terug naar La Paz of een stad verder voor carnaval op zaterdag.

• 09 Februari 2010 - 18:08

Mariet:

Hoi Jeanine en René,
    Leuk dat ik nu ook foot's kan zien. Geniet vna je reis en van Carnaval. De sneeuw hier is nu zo goed als weg, maar het is vreselijk koud. Overdag zelfs onder het vriespunt met een koude noordenwinrd.

groetjes,

Mariet

• 10 Februari 2010 - 07:12

Femke:

hoi hoi,

ben benieuwd naar de wandelingen. Klinkt allemaal goed. En dan straks nog carnaval vieren zoals het hoort :) Hier ligt er inmiddels weer een laagje vers gevallen sneeuw. Heerlijk dat winterweer :) Nederland gelijk weer ontwricht omdat het strooizout nu toch echt wel op is. Geniet ze nog!
    groeten,
    femke