Denemarken - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jeanine - WaarBenJij.nu Denemarken - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Jeanine - WaarBenJij.nu

Denemarken

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

26 Juli 2012 | Denemarken, Kopenhagen

We zijn nu ongeveer 3 weken in Denemarken aan het rondreizen. Via Hamburg en een overnachting op een vrachtwagen/kamper plek langs de weg zijn we naar Flensburg aan de grens van Duitsland en Denemarken gereden. In Hamburg hebben we een dagje rondgewandeld tussen alle mooie gebouwen. Rene heeft er een gitaar gekocht, waar hij nu regelmatig iets op aan het pingelen is om te leren spelen. Flensburg is ook een mooi stadje, waar een diepe inham met een haventje is. In Denemarken zijn we richting de westkust gereden, naar het oudste stadje Ribe. Een prachtig klein stadje met allemaal oude huizen uit jaartallen vanaf 1500. Vanaf de gratis kampeerplek aan de rand van Ribe zijn we naar 2 eilanden gereden, Romo en Mando. Naar Romo was een brug en je kon er tot op het enorme strand rijden. Onze poes Plukkie vond al die wind en zand om haar oren niet leuk, maar een wandelingetje door de duinen was wel spannend. Naar Mando was een “weg” met steentjes die je alleen kon rijden met eb. Dus we moesten de tijd in de gaten houden en er voor de vloed goed inzette weer weg rijden, wel spannend.
Hierna zijn we naar het noorden gereden langs de kust, naar een gebied waar een gigantisch meer ligt aan de ene kant en de zee aan de andere kant. Je rijdt er dus over een lange strook duinen. Erg mooi daar en veel windsurfers, kite-surfers, etc. We zijn hier 3 dagen gebleven en hebben overnacht in de haven van Hvide-Sande. Daar kon je gratis staan met je kampeerbus en er was een wc in de buurt. Vanuit daar zijn we naar het midden van het land gereden, naar de regio rond Silkeborg, waar veel meren en natuur te vinden is. We hebben daar redelijk wat gewandeld tussen de buien door en af en toe in de regen, dus altijd regenjassen mee. We hebben er gedurende 3 dagen op een rustig plekje op een industrieterrein overnacht. De campings zijn stuk voor stuk allemaal erg groot, duur en hutje-mutje op elkaar. Er zijn geen leuke kleine campings bij de boer te vinden oid. We zijn een camping op geslopen en hebben lekker gedouched, eindelijk na een week…..
Langs een stukje oostkust zijn we richting Kopenhagen gereden, maar dat was nog best ver, dus hebben we voor de tolbrug overnacht op een vrachtwagen/kampeerbus plek langs de weg. ’s Avonds zijn we het stadje Nyborg nog ingelopen en in de stromende regen langs de burcht en mooie oude huizen gelopen. De dag erna zijn we in Kopenhagen aangekomen en zijn meteen naar het gebied met gratis parkeren gereden, wat iemand ons had aangekruist op een kaartje van de stad. We schrokken in eerste instantie wel een beetje van dat gratis parkeren gebied. Alles daar is met graffiti bespoten en de gebouwen zien er een beetje verlopen uit, in het asfalt zitten gaten waar de oude straatsteentjes doorheen komen. Oef, en hier onze auto achterlaten om de stad te gaan verkennen? Gelukkig hadden we vantevoren gehoord dat hier in de buurt de vrijstaat Christiania ligt en we namen aan dat het gratis parkeren gebied daaraan grensde en er wellicht wel bij hoorde. Christiania ligt op een prime location aan de rand van de binnenstad rond de haven. Het is al 50 jaar ongeveer een hippie gebied, waar “alles” kan. Er lopen veel maffe types rond, veel vreemde kleding, er staan gekke door de mensen zelf gebouwde huizen van allerlei materialen. Vanuit de stad komen vele mensen hierheen om te roken (wiet is hier gedoogd), te drinken en te chillen. Er is veel creativiteit te zien; de verschillend gebouwde huizen, de vele schilderingen, creatieve oplossingen voor vanalles, gekke fietsen, etc. In het hoofdgedeelte is het altijd druk, het leeft er dag en nacht. Er zijn een paar kroegjes, je kunt er wiet kopen, vegetarisch eten, rondhangen op de verschillende bankjes die overal versprijd staan. Er komen ook veel kaalgeschoren jonge mannen in hun auto’s even wat wiet halen en roken en dan weer weg rijden. Verderop is het een stuk rustiger en wonen de mensen zelf in hun zelfgebouwde huizen met tuintjes en natuur eromheen. Je kunt er vrij doorheen wandelen, auto’s mogen er niet komen en foto’s mogen er niet gemaakt worden. Aan de hoofdingang hangt een bord met aan de ene kant Christiania en aan de andere kant als je eruit loopt “You are now entering the EU”. Het heeft wel indruk op ons gemaakt. Hoe het hier precies werkt weten we nog steeds niet, want het is niet makkelijk een echte bewoner te pakken te krijgen om mee te praten. Wij hebben de auto langs de weg geparkeerd en er een aantal nachten geslapen, eten gekookt en Plukkie uitgelaten. Lekker relaxed en regelmatig de stad ingefietst.
Kopenhagen heeft een fantastisch systeem om mensen te ontmoedigen de auto te nemen. In de binnenstad kun je gratis fietsen lenen. Ze staan op verschillende punten in de stad en je kunt ze met een muntje van 20 kronen lenen en weer terug brengen elders. Het werkt een beetje zoals een winkelkarretje. Je stopt er een muntje in en je krijgt ‘m weer terug als je de fiets terug vast zet. De stad Kopenhagen zelf is erg mooi. Er zijn verschillende mooie wijken die allemaal iets anders hebben, het havengebied, de parken, de wijken rond de Koninklijke gebouwen en palijzen, het winkelgebied, Christiania natuurlijk, het gebied rond het strand, etc. We hebben ons er ruim een week vermaakt. Inmiddels is het weer opgeklaard en hebben we al 5 dagen zon. We doen nu dus alles in een rustiger tempo en bezoeken de parken en het strand wat vaker. Langs het strand hebben ze bovendien wc’s en koude douches, op eentje na, die is lekker warm. Dus we kunnen nu douchen wanneer we willen zolang we hier in de buurt blijven. Nu nog een stopcontact zien te vinden, want zowel de computer als de camera zijn leeg. Ow en een wasmachine, is zo langzamerhand ook nodig, want we zijn bijna door ons ondergoed en sokken heen. Daar gaan we zometeen naar op zoek.
Wat ons in Kopenhagen is opgevallen zijn alle zwerver-achtige types. De muntjes van onze fietsen zijn eruit gejat mbv een plastic vorkje en overal zie je mensen in prullenbakken graaien. Er zit hier statiegeld op alle plastic flessen, ook op de kleine flesjes en de waterflessen. Eveneens zit er statiegeld op blikjes en op veel glazen (bier) flesjes. Er zijn een heel aantal mensen die met uitpuilende tassen rondlopen en hun geld bij elkaar sprokkelen door blikjes en flessen te verzamelen en in te leveren.

Denemarken staat bij mij in het geheugen als een land waar het constant alleen maar waait. En in het begin ook waar het alleen maar regent, maar we hebben hier nu ook een aantal prachtige dagen gehad. En ik heb begrepen dat het in heel Europa regende, scheelt weer. De Deense mensen zijn ontzettend vriendelijk. We zijn alleen maar vriendelijkheid tegen gekomen als we wat vroegen. De stoplichten gaan hier allemaal tegelijk op groen voor de tegenoverliggende wegen, dus voor links af, recht door en rechtsaf gaat alles tegelijk op groen, ook tegenover. Dat betekent dus uitkijken bij het oversteken en af en toe een bijna ongeluk omdat je het vergeet (om voorrang te geven) als je moe bent, oeps. Er zijn hier ontzettend veel buitensporters, hardlopen, kanoën, rolschaatsen/skeeleren, fietsen, vooral. Al zijn er ook relatief veel rokers en mag je op veel plekken roken waar dat in NL inmiddels verboden is.
Denemarken is voornamelijk een vlak land met hier en daar wat heuvels, veel eilanden en dus veel strand en zee. Er is tussen de stadjes veel meer ruimte, die wordt opgevuld met landbouw en af en toe een boom (saai volgens de mevrouw van de VVV). Alleen in het midden van het land is er een streek met veel natuur en aan de kusten zijn smalle stroken duinen met natuur, al staan ook daar maar weinig bomen. Dit is weer een land waar ze overal gratis openbare toiletten hebben, ideaal (net als Australie). Er zijn redelijk wat gratis kamperplekken, al moet je er tegenaan rijden, want op een kaart staan ze niet.

• 01 Augustus 2012 - 13:27

Jolke:

Hallo lieverds,

lekker zeg, dat ziet er goed uit!
    Fijn dat ook Plukkie zo een goed avontuur heeft en daar flink van lijkt te genieten. Als het op is is het op, maar dan hebben zowel jullie als zij een goede tijd, afgezien van de stank dan......kattenluikje erin en beestje aan de lijn 's nachts?

De Renault ziet er ook lekker uit, en ja, je slaapt soms op vreemde plekken! :-)

Ik hoop dat dit goede begin van de reis de toon voor het vervolg zet en zie de verslagen wel voorbij komen!

Op dit moment kan ik even niet in bus op pad daar de koppakkingen vervangen moeten worden, en ook de ophanging van de uitlaat doorgeroest is, dus de motor ligt, incluis versnellingsbak, in losse stukken op de grond onder de bus, er wordt aan geklust.
    Ook net gisteren onverwachts een bekende uit Wageningen voor mijn neus op d markt in Glastonbury (die kan ik gelukkig nog wel doen m,et de kleine auto) je maakt zo eens wat mee!
    Het is soms even lastig om het optimisme gaande te houden, maar ik geloof dat ik het ergste weer achter de rug heb.

Heel veel plezier, mooie ervaringen en goede ontmoetingen gewenst!

Liefs, Jolke

• 01 Augustus 2012 - 16:17

Dag Jeanine en Rene,

Bedankt voor de verslagen.

Ik heb het idee dat in die vrijstaat Christiania alles zeer kleurrijk beschilderd is, misschien een ideetje voor jullie bus?

Geniet van het zwerversbestaan!

Groeten,

Roel