Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu

Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

20 September 2012 | Zweden, Stockholm

Stockholm bestaat uit vele eilanden en overal is er water om je heen met boten, bruggen en mooie uitzichten. Het oude centrum is geconcentreerd op 1 van die eilanden. De straatjes met kinderkopjes zijn er smal met hoge huizen en opeens sta je dan voor het paleis. Wachters lopen heen en weer en een aantal keer per dag is de wisseling van de wacht te zien. Om 12 uur wordt die groots gehouden met muziek en het hele korps geeft dan acte de presence. Het paleis wordt nog steeds gebruikt door de Koninklijke familie voor allerlei belangrijke gelegenheden, zoals het banket na de trouwerij van de kroonprinses in 2010. De kamers zijn allemaal anders ingericht, van barok en rococo stijl, tot zeer modern. Iedere koning heeft er zijn eigen stempel op gedrukt. De ruines van het oude paleis dat afgebrand is in 1694 liggen onder het huidige paleis.
In de buurt was ook een fantastische, maar ook hele maffe kerk. Het is een protestantse kerk, maar is aangekleed met veel beelden, schilderingen, goud en Duitstalige ramen. De kerk is een mengelmoesje van Romaanse en Gotische stijl. Er stonden 2 pilaren middenin de kerk en in een hoek een groots balkon voor de Koninklijke familie.
Toen we buiten kwamen was het een drukte van belang, want in het weekeinde dat we er waren liepen er 16.000 mensen de halve marathon dwars door de stad. Van een winnende Afrikaan die het in een uur en 6 minuten liep, tot de middelmatige joggers die de helft hebben gewandeld.

Vanuit het natuureiland zo’n beetje bijna in de stad, zijn we elke dag de stad ingereden om diverse kerken, het paleis en andere gebouwen te bekijken. Het natuureiland zelf was ook erg mooi, met een open lucht park met oude huisjes en schotse Hooglanders. Plukkie heeft zich wel vermaakt rond de auto bij onze parkeerplaats. ’s Nachts waren we er 2x bijna kwijt, zo lang duurde het voordat we er ergens ver weg hoorden miauwen. Gelukkig werkt lokken met eten (tikken tegen het bordje) tot nu toe altijd.

Vlak buiten Stockholm ligt Drottingsholmen paleis, een Unesco landgoed met goed bewaarde tuinen. De Koninklijke familie bewoont de helft van het paleis. De andere helft kun je bezoeken en bestaat uit vele kamers, wederom in verschillende stijlen. In één van de kamers hingen grote schilderijen van verschillende oorlogen met nummertjes erop en uitleg. De generaals uit die tijd konden dit bestuderen en ervan leren hoe ze oorlog moesten voeren. Bijna elke koning en koningin van Zweden heeft in dit paleis gewoond. Wat ons fascineerde was dat een Fransman van 34 jaar geadopteerd werd door één koning die geen kinderen had kunnen krijgen. Deze Fransman (Oscar 1) en zijn nazaten hebben de Koninklijke lijn voorgezet.

Vanaf nu rijden we richting het zuiden verder, met af en toe een stop voor een bezoek aan een kasteel, oud dorp of natuurgebied.

• 21 September 2012 - 08:23

Mariet:

Hallo wereldreizigers!
    Wat fijn dat jullie weer vertrouwen hebben in jullie vervoermiddel. En wat hebben jullie al veel gezien en beleefd.
    Ik heb jullie foto's gezien en een indruk gekregen van jullie belevenissen.
    De foto's zijn wat aan de blauwe kant. Ik hoop niet dat dat aan het toestel ligt, maar misschien moet je dit even controleren.
    Heel veel reisplezier en ik kijk uit naar jullie verslagen.

Mariet

• 21 September 2012 - 11:25

Anita:

Hoi lieverds

Nou jullie rijden weer.
    Plukkie gaat goed en nu naar het zuiden.
    Veel gezien hebben jullie al en hoop dat je er van geniet.

liefs Anita

• 21 September 2012 - 14:31

Judy:

Hee avonturiers!

Vandaag jullie dagboek/ belevenissen weer even helemaal bijgelezen; wat hebben jullie al veel meegemaakt, al dan niet volgens planning. Maar wel prachtige verhalen om later bij de borrel op terug te kijken, met waarschijnlijk een grote glimlach... Ik hoop dat jullie de volgende km's gewoon even (verder) kunnen genieten van de prachtige natuur en elkaar. Een goede vervolgreis!

Groetjes, Pieter, Judy & Erik

p.s. leuk dat jullie er foto's bijgeplaatst hebben; moest wel even 2x kijken om Rene met baard te herkennen!

• 24 September 2012 - 10:11

Erica:

Hoi,
    Ik ben bij dat jullie weer van de tocht genieten! Bijkomen in een natuurgebied klinkt ook goed. Ik heb het idee dat de grote steden in Scandinavie anders zijn dan grote steden ergens anders, dus wat dat betreft zitten jullie goed ;-). Hebben jullie al plannen voor na Zweden (richting Oost-Europa en dan zonnige zuiden), of zien jullie wel hoe het gaat, ook vanwege de bus? Nederland kan je voorlopig overslaan, gezien het weer hier.

Groetjes, Erica

• 25 September 2012 - 11:45

Mery:

Lieve buufjes,
    Vandaag jullie lieve kaart gekregen, hartstikke leuk! Bedankt! :)
    Fijn dat het goed gaat met Plukkie, en met jullie zelf natuurlijk.
    Ik lees de updates trouw mee, vooral blijven posten!
    Zal blij zijn als jullie terug zijn, dat dan weer wel ;)
    Heel veel plezier en geniet ervan!

Knuffel van Mery en Basje

• 25 September 2012 - 14:06

Jolke:

Hallo 3 tal,
    klinkt en ziet er weer goed uit, blij dat ik rij!!
    dat zal vast nog wel een paar keer gebeuren, maar tegen het einde van de calamiteiten heb je een prima bus, omdat alles gedaan is!! haha, zelf zit ik nu zonder remmen, een van de laatste grote dingen op de lijst en dan is Shirley ook weer zo goed als nieuw.
    Veel plezier, mooie ervaringen en zonnige dagen gewenst xxx