Oostkust Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu Oostkust Zweden - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu

Oostkust Zweden

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

20 September 2012 | Zweden, Uppsala

We zijn weer op weg! Eerst met veel argwaan naar elk geluidje en geurtje die mogelijk uit de motor komt. De thermometer goed in de gaten houden. Want als die vreemd doet kan de thermostaat wel eens stuk zijn. En dat komt weer door de “engine welding” die we in de koelvloeistof hebben gedaan om kleine scheurtjes in de motor te dichten. Met als doel het borrelen in de watertank te doen stoppen. Maar we hebben een reserve thermostaat, kitmiddel en schroefsleutel gekocht en flink geoefend met het eruit halen en er weer in zetten van de thermostaat. En, ja! Hij rijdt weer als een zonnetje. Met starten bij een koude motor heeft ie meer moeite, maar op de snelweg gaat ie weer als vanouds. Op naar Stockholm en onderweg nog mooie plaatsen bezoeken, zoals een eiland bij Sundsvall, een natuurpark met veel vogels, een oud middeleeuws kerk en een nieuwe met glazen dak en puien, een kasteel. Zeer bijzonder waren de oude Brucke dorpjes (16e, 17e eeuws). Bij riviertjes en aangelegde meertjes konden ze waterkracht opwekken die voor verwerking van ijzererts noodzakelijk was. Daarnaast was er voldoende bos voor houtskool. Zo onstonden dorpjes met een ijzersmeedfabriek, uniforme woningen voor de arbeiders en een landhuis voor de baas. Nu zijn het vooral spookdorpjes, waar je je weer in vroegere tijden waant.
We merken dat er nog veel onrust in ons is en zijn daarom naar een national park Fjulaback gegaan. Daar zagen we een zeer brede rivier die in meerdere stromingen uitwaaiert en vele eilanden vormt. Vraatsporen van bevers, wandelen langs oude eiken en essen, uitzicht op stromend water vol vis en een kampvuur bij nacht is toch weer heerlijk.
Vervolgens zijn we naar Uppsala gegaan. Jeanine had al vooraf gevoeld dat ze hierheen wilde, maar wat er te doen is…? Een universiteitsstad met als bijzonderheden: een oude kathedraal en een kasteel met een botanische tuin. Nabij ligt Gamla Uppsala, het oude Uppsala. Hier woonden koningen (6de eeuw) en zijn drie grote bergen opgeworpen als begraafplaats. Daarnaast is op de plek waar pagans een tempel hadden, een kerkje en later de eerste kathedraal van Zweden gebouwd (rond 1200 na een brand op verplaatst naar Uppsala). Na verluid heeft Koning Erik moedig gestreden tegen de Denen, maar verloor daarbij zijn hoofd. Deze rolde van de berg en waar deze terecht kwam ontstond een bron. Erik werd daarmee sint Erik. En de plek een pelgrimsoord. Het voelde goed om hier te verblijven en echt rust te nemen. Met een wandelingetje, wat lezen, wat mediteren, hardlopen, gitaar spelen, en bijzondere plekken bekijken, zijn de dagen wonderlijk snel gevuld.
Onderweg naar Stockholm hebben we het oudste stadje van Zweden Sigtuna bezocht. Er stonden vele oude huizen, runestenen en wel 5 kerken of ruines van kerken op 1 weg. Rond Stockholm staan vele oude kastelen en paleizen met tuinen in barok, Engelse of Franse stijl . We zijn naar 2 van de kastelen ten noorden van Stockholm geweest, Rosenberg kasteel, Steninge slot. Daarna zijn we Stockholm ingereden over vele hoge bruggen en zigzaggend door het drukke verkeer. Het was er zo druk, dat we meteen naar een natuurgebiedje bijna middenin de stad zijn gereden. De volgende dagen hebben we Stockholm ontdekt.

• 20 September 2012 - 21:44

Peter VdH:

Hallo René en Jeanine,

goed om te lezen dat jullie vehicel niet de definitieve geest gegeven heeft en jullie reis zo nog een vervolg krijgt. Geniet ervan!

Groeten,
    Peter