Laatste dagen Zweden - Reisverslag uit Trelleborg, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu Laatste dagen Zweden - Reisverslag uit Trelleborg, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Zweden

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

16 Oktober 2012 | Zweden, Trelleborg

Het eiland waarop paleis Drottningsholmen ligt, bestaat uit kleinschalig landbouw en bosgebiedjes. En eindelijk hebbn we dan toch nog bij onze overnachtingsplek een eland gezien. Maar ook reeën, spechten, roofvogels, etc. En een natuurfotograaf geheel en wel in camouflage. In Zweden begint het behoorlijk koud te worden al blijft het overwegend droog. Maar voor ons is het tijd om naar het zuiden te gaan. Onderweg hebben we een aantal oude handelssteden aangedaan. Jonköping waren een aantal oude gebouwen en een burcht, Linköping had een openluchtmuseum met diverse gebouwen uit het oude centrum. We bezochten een kasteel Tullgarns, omgeven met natuur en extensief landbouw. Een mooi plek. We waren onder de indruk van het grootste Zweedse waterwerk: het kanaal van oost naar west, waarbij veel meters met sluizen overbrugd moesten worden. Bij Berg lagen er een stuk of 12 achter elkaar.
In Motala waren tevens 10 sluizen en een fabrieksterrein met vele oude gebouwen te zien. Langs een gigantisch meer zijn we afgezakt naar Vadstena en daar het oude centrum, klooster, kerk en kasteel bezocht. Een mooie plaats. Verder naar het zuiden lag een klooster, waarvan alleen de muren nog overeind staat. Op de muren groeide allerlei muurplanten. Ondanks de regen was het zeker de moeite waard om er te zijn en de rust te ervaren. In deze regio zijn vele bijzonderheden. Zeker een aanrader om hier terug te komen.
Voor ons was het tijd om kilometers te maken. Het weer was er ook naar (veel regen). Na een kort bezoek aan Helsingborg, de havenstad met veerverbinding met Denemarken, zijn we doorgereden naar Lund. Een universiteitsstad met vele oude gebouwen en een Romaans kathedraal. Hier heerst een leuke sfeer. Misschien door de jongedames, die ondanks de kou in zeer korte rokjes en vaak hoge hakjes hier rondliepen? En dat terwijl wij onze winterkleding al aanhadden. Zo anders als in Wageningen. Maar later bleek dat ze gekleed waren voor een of andere studentenfeest, want er liepen ook jongemannen in pak rond. En zo te zien waren velen al aardig ingedronken.
Na Lund hebben we zuid Zweden (Skane) verkend. Na een stop bij een zeer oude kerk, een prachtig natuurgebied, en een kasteel zijn we bij de zuidkust aangeland. Landbouw wordt hier tot aan de zee bedreven. Kalkovens (-ruines) zijn hier ooit talrijk geweest. Ook zijn er nog hunebedden en grafheuvels te vinden. Na het zuidelijktse puntje van Zweden zijn we naar Trelleborg gereden en zijn met een boot naar Rostock in Duitsland gevaren. Tip: koop een ticket via Duits website van dezelfde bootcompagnie. Dit is goedkoper dan een ticket in Zweden kopen.

• 16 Oktober 2012 - 17:52

Mariet:

Hallo Jeanine en René,

Fijn, dat de reis nu goed verloopt. Heb je je fototoestel al gecontroleerd? Ik vind ze blauw overkomen, maar dat kan ook aan mijn computer liggen. Het zou jammer zijn, als je pas achteraf zou constateren, dat de kleur niet goed is.
    René, als vast gefeliciteerd met je verjaardag, volgende week.
    Groetjes,

Mariet