Rainbow Festival (Orsa) - Reisverslag uit Orsa, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu Rainbow Festival (Orsa) - Reisverslag uit Orsa, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu

Rainbow Festival (Orsa)

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

14 Augustus 2012 | Zweden, Orsa

Nadat onze bus gerepareerd was op maandag, wilden we weer terug naar de Ting, maar opeens voelde het niet goed om terug te gaan. Op de dinsdag zou de Ting ook eindigen en zouden de meesten naar huis toe gaan en een aantal naar het Rainbow festival in de buurt gaan om te helpen. Uiteindelijk heeft het hele Ting-kamp zich verplaatst naar het Rainbow festival op woensdag. Op de dinsdag zijn wij naar het festival gereden om daar mee te helpen als vrijwilliger. Als je 20 uur werkte, dan kreeg je gratis toegang tot het 3 dagen durende festival met workshops, kraampjes en muziek. De organisatoren waren ontzettend gestresst en waren blij met onze hulp. In 2,5 dagen hebben we allerlei verschillende klusjes gedaan, zoals palen voor camping uitzetten, yurt (Mongoolse tent) en tipi’s bouwen voor de ecovillage, grote podium opbouwen en tijdens het festival heeft Rene als sjukvard (ehbo’er) rondgelopen.

Het festival werd voor het eerst gehouden en was erg groot opgezet (3000-5000 personen). Te groot voor het aantal bezoekers (enkele honderden). Een voordeel is dat je met veel bekenden van Ting of van de vrijwilligers kunt genieten van de goede muziek met voor Zweden bekende muzikanten. Ook kun je er allerlei workshops volgen als djembe spelen en sjamanistisch trom spelen, acrobatiek, afrikaanse dans en yoga.
Het festival was met zijn grootsheid, structuur, tijd, luide muziek wel een groot contrast met de rust (en chaos) van de Ting. De Ting was verantwoordelijk voor de ecovillage als onderdeel van het festival. Een dag voordat de mensen kwamen werd vorm gegeven aan wat er moest komen. Democratisch kon ieder aangeven wat zij wilde doen. Dit duurde wat langer, maar daarna gebeurde er allerlei creatieve zaken en stond er de volgende dag allerlei alternatieve bouwwerken en waren er workshops bedacht als kruidenwandeling (mede door Jeanine begeleid), fireshow, healing center, free shop, kunst, en houtsnijwerk.
Het festival zelf had allerlei regeltjes, waar de vrijwilligers aan moesten voldoen. De organisatoren (leiders) waren al met stress begonnen aan de laatste dagen en de samenwerking tussen hen bleek niet vlekkeloos te gaan. Sophie stuurde de vrijwilligers aan en deed dat met veel duidelijkheid en tegelijk met veel liefdevolle aandacht. Ze had echter al hartkloppingen gehad en maagzuur. We hebben haar gemaand om het rustiger te doen, tijd voor zichzelf te nemen en vooral niet teveel haar best te willen doen. Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heeft ze inderdaad knop omgedraaid en zichzelf tijd gegund om van het festival te genieten.
Donderdag was het begin van de festival en veel energie, vrijdag leek de energie eruit. Wij hadden in ieder geval behoefte aan rust en een douche. Zaterdag was er weer volop energie (mede doordat iedereen nu gratis binnen kon, immers de kraamhouders waren niet blij met de lage omzet). Zondag hebben we het rustig aangedaan, wat acrobatiek geoefend op het megagrasveld (vliegterrein) waar het festival werd gehouden. Gitaar gespeeld, gedanst, gezwommen in een meer en wat gekookt. En een plan gemaakt voor Noorwegen. Al staat het nog aan alle kanten open. Grappig die vrijheid. Maar soms is het handig als je gewoon weet waar je naar toe gaat en wanneer je waar bent. Gelukkig hebben we in NL goede tips gekregen. Dank daarvoor! En ook hier krijgen we goede tips. Twee Duitsers reizen hier ook in een (luxere) peugeot boxer rond en bekijken tevens allerlei ecologische communes om evt. daar tegaan vestigen. Een Zweed en een Australische reizen hier rond met een zelfgebouwde yurt

Op maandag zijn we naar het inspiration festival in Skattungbyn gegaan. Wederom met een goep van het Ting. Het lijkt wel of afscheid nemen van zo’n plezierige groep onmogelijk is. Toch zullen we binnenkort verder gaan. Op het festival worden mensen geïnspireerd om ecologischer en sustainable te leven. De eerste dag hebben we allerlei tuinen bezocht en heeft Jeanine tegelijk wat verteld over de medicinale werking van kruiden die we tegenkomen. Een oudere vrouw had een mooie boerderij met een fantastische tuin, waar planten ruimte krijgen om zich vanzelf te onwikkelen. Erg mooi.

Dinsdag hebben we het rustig gedaan. Jeanine heeft heel wat bijgeslapen en Rene heeft wat gitaargespeeld, gezwommen en gelezen bj een fantastisch meer In namiddag hebben we een rondleiding gehad bij een school waar ze in een jaar oude handwerkzaamheden en ecologisch tuinieren leren. Al moeten leerlingen de eerste maanden zelf hun cursus in elkaar zetten en gezamenlijk bepalen wat ze naast weven en tuinieren verder willen leren. En dat met een gemengd gezelschap (jong/oud/internationaal/etc).

• 14 Augustus 2012 - 21:49

Floor:

Leuk om te lezen! Heeeel anders dan hier thuis met werk en gezin.....
    Hoe is het met Pukkie? Even enthousiast en verwonderd over de festivals?

• 15 Augustus 2012 - 13:25

Rozemarijn:

Hej da,

Rene, als je gaat gitaarspelen, zing je er dan ook bij? Publiek is vast net zo enthousiast als in de Junushoff... ;-D