Autopech en nu echt mis - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu Autopech en nu echt mis - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu

Autopech en nu echt mis

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

21 Augustus 2012 | Zweden, Östersund

De laatste dag van ons verblijf in Skattungbyn werd Jeanine ziek, griep met keelpijn en hoesten. We hebben het dus een aantal dagen rustiger aan moeten doen met reizen. Vanuit Skattungbyn en het inspirations festival zijn we naar Fulufjallet national park gereden tegen de Noorse grens aan. Daar is de hoogste waterval van Zweden te bewonderen. Daarna zijn we via het hoogste dorp van Zweden en de koude, maar mooie hoogvlakten vol rendieren, naar Ostersund gereden. Na 2 dagen Ostersund, douchen, de was doen, groot meer, mooi uitzicht, leuk kerkje, etc zijn we doorgereden naar Stromsund. Toen we daar aankwamen en van versnelling wisselden, maakte de bus opeen heel veel herrie. De volgende dag 3 verschillende kleine garages afgereden om te vragen wat het is en of ze het kunnen maken. Overal zaten ze vol en hadden ze over 1-2 weken wel tijd. Uiteindelijk heeft er iemand 5 minuten naar gekeken en gezegd, dat ze dat waarschijnlijk niet kunnen repareren en dat we naar een grotere stad (Ostersund) moesten. Of we dat zouden redden en of dat zou kunnen met de motor in deze staat was niet helemaal zeker volgens hem. We hebben het toch maar gedaan en toen we aankwamen en de bus voor een autoshop neerzetten kwam er rook uit de motorkap, owjeej. Nadat die autoshop het koelwater (helemaal leeg) had bijgevuld kon hij ons niet verder helpen en zijn we dus maar verder gereden naar de Peugeot garage. Aldaar konden ze ons ook pas over 2 weken helpen, grrr. Dus weer doorverwezen naar 3 andere garages, alwaar ze de bus niet konden repareren of het ook te druk hadden (de zomervakantie in Zweden is over en iedereen rijd z'n auto nu naar de garage ofzoiets), nog meer grrr. Dus weer terug naar de Peugeot garage, waar iemand er 5 minuten zijn hoofd over gebogen heeft. De Peugeot-man zei dat het zeer waarschijnlijk de stang is waaraan de distrubutieriem en de riem van de waterkoeler vast zit doorgebroken. Waardoor de riem van de waterkoeler niet meer werkt en dus het hele zootje veel herrie maakt en te heet word. Al zou het ook de injectiemotor kunnen zijn. We hebben veel verschillende dingen gehoord. Da's dus niet zo 1-2-3 op te lossen. Onderdelen zijn heeeeel erg duur en moeten besteld worden. We kunnen er ook voor kiezen om gebruikte onderdelen erin te laten zetten (motorkop + die stang + headgasket), maar die zijn ook niet voorradig en moeten besteld worden in NL of Duitsland. Dat op zich kan al 2 weken duren en dan moet het allemaal weer in elkaar gezet worden. Dat gaat dus veel tijd kosten en veel geld, zucht. Ëén van de vele monteurs zei dat we 'm beter naar de sloop konden brengen.
Zitten we weer ergens vast en nu voor langere tijd. Jeanine is nog niet helemaal beter. Plukkie is eindelijk lekker aan de bus gewend en we kunnen haar nu zelfs zonder touw los rond laten lopen, omdat ze toch niet ver van de bus weg loopt. Ondertussen word het hier steeds kouder en regenachtiger. De berken beginnen al herfstkleuren te krijgen.
Voor ons nu dus tijd om zaken te overwegen en om te beslissen, repareren? of een nieuwe bus kopen? of met de trein/vliegtuig terug en spullen achter laten? auto huren terwijl we wachten? auto huren en spullen naar NL rijden? en dan?
Iemand goede raad, ideen, aanraders om heen te gaan rond Ostersund, adressen van bekenden die in de buurt van Ostersund wonen?

• 21 Augustus 2012 - 22:28

Rozemarijn:

Onee!!!! Ik weet t zo snel ook even niet, ga er over nadenken. Op zich moeten jullie nog 5 maanden reizen, dus ik zou denk ik voor een nieuwe bus gaan, toch iets betere kwaliteit, voor zover die betaalbaar is en voorradig, en dat jullie niet weer een maand aan het inrichten zijn....
    Mijn eerste auto was ook na een half jaar stuik heb ik veel pech mee gehad, en deze doet t al ruim een jaar super terwijl hij nog goedkoper was dan die eerste.. dus het is ook een beetje geluk hebben met de aankoop..
    In elk geval veel sterkte, ook met jeanine dr keel, en natuurlijk heel veel liefs,
    Kram och mer Krammar,
    Rozemarijn

• 22 Augustus 2012 - 08:48

Roel:

Wat een pech.
    Het klinkt alsof er nog niet echt goed is gekeken wat er precies kapot is. Als ze pas over twee weken de tijd hebben om te bepalen wat er precies vervangen moet worden, moet je daar misschien toch maar op wachten. Als de reparatie vervolgens duurder blijkt te zijn dan de waarde van de bus, zou ik het niet doen.
    Helaas is Zweden niet het goedkoopste land om een andere auto te kopen, bovendien is een auto met een buitenlands kenteken weer lastig in Nederland te verkopen.
    Maar sommige autoverhuur bedrijven hebben een one-way service, misschien zou je dat kunnen overwegen.
    Veel succes en Jeanine nog beterschap.
    Groeten,
    Roel

• 22 Augustus 2012 - 10:53

Anita:

Hoi hoi

Wat een pech.
    Wat zegt jullie intuïtie in dezen?

Als het kan een andere bus denk ik.
    De bus die jullie nu hebben alleen laten maken als het de moeite waard is en dan nog de kosten in overweging nemen.
    Terug hierheen en dan?

En hoe meer noordelijker je nu gaat,hoe kouder of natter het gaat worden,alhoewel het daar ook fijn weer kan zijn in deze tijd.
    Je zit in een prachtig gebied,dus als je toch besluit om te rijden met een huurauto,er is genoeg te zien.
    Misschien is het gewoon pech of misschien moet het even zo zijn.

Niet leuk maar de situatie is nu eenmaal zo.

Fijn dat Plukkie goeed gaat.

Liefs en sterkte Jeanine met je ziek zijn.
    liefs Anita

• 22 Augustus 2012 - 13:38

Aad:

Da's goed balen zeg... Onhandig dat ze ook niet precies weten wat er aan de hand is. Misschien is het een idee om even de te tijd te nemen en te laten uitzoeken wat precies kapot is. Dan weet je vervolgens wat het gaat kosten en kun je een goede afweging maken. Ter overweging: Laten repareren als de kosten hoger zijn dan de waarde van de bus is natuurlijk niet echt aantrekkelijk, maar dan kunnen jullie de reis wel gewoon voortzetten. Een paar weken 'vertraging' op 5 maanden reizen is wellicht ook te overzien. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jullie. Veel wijsheid toegewenst!
    En hopelijk lukt het tussendoor om ook wat te genieten van de omgeving.

Groet, Aad

• 22 Augustus 2012 - 20:33

Rene:

Balen maar wat je zou kunnen doen is kijken of er niet een deskundige in het dorp in en om laatste festival woont, of er niet iemand een familielid heeft. Kortom zoek even in nieuwe netwerk. Of evt een beunhaas door in de kroeg te informeren. Of een campervereniging etc. Dus zoek een alternatieve oplossing.
    Verder lijkt me de nu gedwongen rust heel goed voor jeanine om beter te worden. Stel def keuze uit tot ze echt beter is, hoeft ze zich nu ook geen zorgen te maken.
    Geniet maar niet met mate
    Groet
    Rene