Ostersund en regelperikelen - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu Ostersund en regelperikelen - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Jeanine - WaarBenJij.nu

Ostersund en regelperikelen

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

26 Augustus 2012 | Zweden, Östersund

Pfff, er is veel gebeurd de laatste dagen en tegelijk ook erg weinig.
Na ons rondje met kapotte kampeerbus langs alle garages op het industrieterrein Lillange, hebben we de bus op de parkeerplaats van de Mac Donalds neergezet. Die lag aan het eind van het industrieterrein, vlakbij een stukje gras met wat bomen en vlakbij de bushalte. We hebben tijden in de Mac Donalds gezeten om dingen via de gratis Wifi te regelen. De Mac was dan ook hele dagen open van 7 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts. Is de Mac toch nog ergens goed voor.
De verzekering van de bus blijkt niet echt te kunnen helpen. We konden de bus alleen WA verzekeren en niet all risk, omdat de bus ouder is dan 3-5 jaar. Dus de verzekering keert alleen uit als we een ongeluk krijgen. We hadden de bus natuurlijk nog even snel tegen een boom aan kunnen rijden, maar daar zijn we te eerlijke mensen voor vrees ik. Verder is de SOS hulp het een en ander uit aan het zoeken met de autoverzekering en onze reisverzekeringen. Waarschijnlijk kunnen we telefoonkosten en vervangend vervoer wel voor een groot gedeelte declareren. Maandag horen we daar meer over.
Via www.couchsurfing.org hebben we een aantal mensen gevonden die in Ostersund wonen en een extra bed of bank beschikbaar hebben om te overnachten. We verblijven nu bij Benny in de buitenwijk Lugnvik. Hij heeft de afgelopen 6 jaar wel 150 mensen over de vloer gehad. Benny (spreek uit Bennuu) is een sportief en gezellig typ en werkt bij een grote electronica zaak. Binnen 10 minuten nadat hij ons ontmoette heeft hij de bus gesleept naar de parkeerplaats bij zijn 3 kamer appartement in de buurt. We moeten daar alleen wel elke dag de auto op een andere parkeerplaats neerzetten, één van die Zweedse onzin regeltjes. Helaas is Benny allergisch voor katten, dus onze poes Plukkie moet in de bus op de parkeerplaats blijven slapen. We gaan daar ’s ochtends en ‘s avonds heen om haar aandacht en eten te geven en om een rondje met haar te wandelen. Benny heeft ons wat van de omgeving laten zien na zijn werk, zodat we nog iets anders zien dat garages en de binnenstad.
We hebben A4’tjes gemaakt met wat we verkopen willen en dat op de camping en op een aantal andere plaatsen in Ostersund opgehangen. Verder stalken we NL kampers en stoppen we een A4’tje onder hun ruitenwisser met de vraag of ze spullen mee willen nemen naar NL of kampeerspullen willen kopen.
Van Benny kunnen we fietsen lenen om naar de stad te gaan om dingen te regelen, briefjes op te hangen, wat in de omgeving te fietsen, etc. Het VVV hier heeft ons ook ontzettend goed geholpen. De eerste 2 dagen hebben we daar veel gezeten, omdat ze wel dingen voor ons wilden opzoeken en rondbellen. Maar ook vanwege de gratis Wifi en de extra computer, zodat we naast elkaar konden werken en dingen konden opzoeken.
Via de mail die we iedereen hebben gestuurd, hebben we een aantal mensen gevonden die in Zweden wonen. Helaas wonen de meesten ver weg of in Stockholm, wat zo’n 500 km hier vandaan ligt. Wel hebben we iemand (Jan) gevonden (200 km ten zuiden van Ostersund) die regelmatig voor zijn transportbedrijf naar NL gaat en spullen mee kan nemen. Hij heeft ook wat land om evt de bus op neer te zetten en te proberen te verkopen. (Maar hoe krijgen we de bus daar zonder al te veel kosten?) Hij heeft dit al eerder voor iemand gedaan en toen nog 800 euro gekregen voor de bus. Zijn buurman heeft een Loppis (2e handswinkel) waar hij regelmatig wat spullen neerzet om te verkopen. Dat zouden we met onze spullen ook kunnen doen.
We hebben een advertentie geplaatst op Blocket.se, de Zweedse Marktplaats, om kampeerspullen, kampeerbus onderdelen en motoronderdelen te verkopen. Benny heeft het voor ons vertaald naar het Zweeds en we mochten zijn telnr en adres gebruiken om in de advertentie te vermelden. Anders wordt het bellen ook zo duur. We hebben daar nu 3 reacties op gehad, iemand die het koelkastje wil hebben, iemand die de hele keuken wil hebben en iemand die geïnteresseerd was in de motor. Die laatste man (Per) is gister langs geweest en vertelde dat een vriend van hem ook een peugeot boxer heeft met een net vernieuwde motor. Hij wilde weten hoe onze bus er van binnen uitzag, om misschien de motor van de ene in de andere bus te zetten. Maar die van ons heeft een niet heel erg super uitziende zelfbouw interieur, dus dat werd ‘m niet. En vervolgens ging Per aan het brainstormen, waar we geen touw aan vast konden knopen aan het begin. Maar uiteindelijk kwam het erop neer dat hij een hobby auto sleutelaar is en behoorlijk wat van motors weet en zijn eigen kampeerbus heeft gerepareed met 2e hands auto onderdelen. Hij is ervan overtuigd dat onze auto te repareren is met 2e hands Citroen motor onderdelen enzo. Wij zijn nog niet helemaal overtuigd, maar het is wel een goed idee om de motor uit elkaar te halen om te kijken wat er nou werkelijk allemaal kapot is en of het te vervangen is. Vanavond is Per weer in Ostersund en sleept hij ons naar zijn woonplaats Nalden 35 km ten noord-westen van Ostersund. Daar heeft hij tijd en gereedschap om de motor uit elkaar te halen. We zijn benieuwd, ook naar de kosten die hij beraamd op 1500 euro.
’t Is voor ons wel weer een omschakeling, want we gingen er vanuit dat we de bus naar de sloop konden brengen en dat we na al het geregel verder zouden gaan met 2 rugzakken. We weten nu nog niet of we blij moeten zijn of niet. Want wat als ie weer kapot gaat, dan heb je er al zoveel extra aan gespendeerd, dat je de bus toch maar weer laat maken. De kosten kunnen dan de pan uit rijzen en je weet nooit of het een goede auto hobbyist is.
Verder zitten we dus nog steeds in Ostersund en kunnen nog niet veel zien en genieten van de omgeving, omdat we veel moeten regelen en na moeten gaan. Wat dat betreft is er dus erg weinig beweging en vooruitgang. Maar we hebben wel heel wat in gang gezet dus.

• 31 Augustus 2012 - 17:44

Jenneke:

Hoi mensen,

Dat is een behoorlijk andere tijdsbesteding dan jullie gedacht hadden van tevoren, lijkt me zo. Wel balen, hoor. Ik hoop van harte dat jullie snel duidelijkheid krijgen over het vervolg. En dat het bij alle gedoe nog een beetje lukt om positief te blijven. Maar dat zal wel gaan, jullie kennende. Heel veel goeds toegewenst en veel inventiviteit.

Hartelijke groetjes,
    Jenneke